Vraag 17 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
14:19 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Inge Roos
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:16 uur
(Bewerkt op: 19-05-2026 22:17)
. |
||
|
Door: Inge Roos
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:17 uur
Waarom moeten we een structurformule goedrekenen, als er duidelijk in de vraag staat dat er molecuulformules moeten worden gebruikt? Ik vind het ook wel veel punten voor een redelijk makkelijke set halfvergelijkingen... |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
11:16 uur
Als een leerling hier de halfreactie van glycerol als oxidator weet op te stellen, kan je dan wel *3 toekennen als het aantal elektronen "gelijk" wordt gemaakt? Ook al staan ze beide keren voor de pijl? |
||
|
Door: Marieke Bode
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
15:57 uur
Moet het aangerekend worden als een leerling de atomen in de molecuulformule in een andere volgorde zet (C3O3H8)? |
||
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
19:53 uur
@Marieke, nee de volgorde van de atomen in een molecuulformule maakt niet uit |
||
|
Door: Theelen
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
20:33 uur
@Arjan: Ook bij mij een leerling die de veelvoorkomende fout maakt om de 2 elektronen aan de andere kant van de H+ te zetten bij de halfreactie van glycerol. |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
12:39 uur
Ik sta een beetje in dubio. Hoe gaan jullie om met formules als C3H5(OH)3 voor glycerol en C3H4O(OH)2 voor DHA? Ik heb het nu beide fout gerekend. |
||
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
17:02 uur
@Arjan, de volgorde maakt niet uit en een structuurformule mag ook, dus ik zou het goed rekenen |
||
|
Door: Bert Keegstra
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
07:28 uur
(Bewerkt op: 23-05-2026 07:35)
Kan een leerling die in de 1e halfreactie H2 gebruikt ipv H+ en dan aan het eind H2 en e- wegstreept het laatste bolletje nog wel krijgen? En voor een leerling die geen H+ heeft in de 1e halfreactie en dus alleen e- kan wegstrepen? |
||
|
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
09:32 uur
Voor alleen e- wegstrepen heb ik het laatste bolletje niet gegeven, dat versimpelt de vraag (geen inzicht dat er meer kan wegvallen dan alleen e-) en wordt wat dubbelop met bolletje 3 (daar kijk je al naar de elektronen). Ik zou minder moeite hebben als er een ander deeltje naast elektronen (bijvoorbeeld H2 dus) wordt weggestreept, dan is er voor dat vierde bolletje dus meer inzicht getoond. |
||