Vraag 18 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
14:19 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:23 uur
Ben ik de enige die gemist heeft dat lln tegenwoordig zelf op het idee moeten komen om de constante van Faraday te gebruiken? En dus ook de naam moeten weten, want hoe zoek je hem anders op? Die werd altijd gegeven, wel zo lief voor de NG kinderen. Maar eerlijk is eerlijk, hij staat wel in de syllabus. |
||
|
Door: Inge Roos
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:41 uur
Nee, ik bedacht dit ook toen ik het examen zelf aan het maken was. De relevante Binastabellen werden wel weer gegeven, maar dit relevante gegeven dus weer niet. |
||
|
Door: Vincent Osinga
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
23:28 uur
Ik heb een leerling die niet de constante van Faraday heeft gevonden, maar wel het aantal Coulomb per elektron en dan via Avagadro toch op het goede getal uitkomt. Maar ben het eens dat Faraday in alle oude examens altijd gegeven werd. |
||
|
Door: Rianne Moleman
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
09:31 uur
In de oudere examens, voor de kleine aanpassing in de syllabus, stond de constante gegeven. Sinds de formule F=Q/n is opgenomen in de syllabus, horen leerlingen zelf goed te weten wat die formule inhoud en moeten ze dus ook zelf die constante van Faraday uit de Binas halen. Bij het oefenen met examenopgaven in de les heb ik dit extra benadrukt bij mijn leerlingen: dit is een oudere opgave, dus F staat erbij gegeven. Maar sinds vorig jaar, en dus ook dit jaar, zullen ze die er waarschijnlijk niet meer bijgeven en moet je hem zelf uit tabel 7 halen (of die 9,65 E4 uit je hoofd kennen). |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
10:37 uur
Kun je ergens gemakkelijk opzoeken wat er is veranderd in de syllabus t.o.v. het jaar ervoor? Ik was namelijk ook vandaag jaar oud toen ik erachter kwam dat ik mijn leerlingen had moeten vertellen over de constante van Faraday... |
||