Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 14:21 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jukes | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 23:26 uur

Het maakt voor het beantwoorden van vraag 25 niet echt uit, maar het in figuur 3 weergegeven mechanisme is wel enigszins discutabel; propaan-1,2-diol zal toch eerst gedeprotoneerd moeten worden voordat het kan aanvallen op propeenoxide. Waarom het mechanisme dan niet zo weergeven?

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 09:42 uur

@ Jukes, ik ben het met je eens, dat het niet klopt zoals het hier staat. Ik vind het verplaatsen van bindende electronenparen op deze manier sowieso niet zo netjes. Wij leren de lln dat dat zo niet mag.

Door: Wiersma | Datum: Zondag 24 mei 2026, 14:50 uur (Bewerkt op: 24-05-2026 14:57)

Wat als leerlingen alles goed doen, maar niet 3 maar 2 of 4 monomeereenheden aan elkaar tekenen. Klopt het dan dat bol 3 niet kan worden gegeven i.v.m. 'de rest van de structuurformule'. In de opgave staat namelijk dat het 'gedeelte moet zijn ontstaan uit drie moleculen propeenoxide'...

Door: Schaareman | Datum: Zondag 24 mei 2026, 16:34 uur

Als ze 4 monomeereenheden juist tekenen, reken ik het niet aan, als ze er 2 tekenen wel (vereenvoudiging, zou een fout kunnen opleveren bij 3e))

Is vervelender als ze een keten van 3 x 3 = 9 C's maken met een enkelgebonden O eraan... eigenlijk 0 punten toch? Of 3e punt nog? Covalentie O klopt niet meer, is dat al bij bol 1 afgerekend of pas bij bol 3?