Vraag 02 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:46 uur
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
19:34 uur
Ben ik de enige die even wel verward was dat het laagjes maken natuurlijk dichtheid is maar het afscheppen, wat ook benoemd wordt ook deeltjesgrootte is? |
||
|
Door: Marten Wiersma
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
19:50 uur
Ik voel met je mee. Door de opmerking scheppen wordt de jongere mogelijk op het verkeerde been gezet. Het was duidelijker geweest wanneer "(ruimte I)" voor de opmerking over scheppen was geplaatst. |
||
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
20:30 uur
Werd ook even op het verkeerde been gezet, maar is het toch duidelijk niet. Maar ander dingetje: vinden jullie niet ook dat er "wateropnemend vermogen" of zo moet worden toegevoegd aan de juiste antwoorden? |
||
|
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
21:36 uur
Nou de ruimte bevat volgensmij dus twee methodes: eentje bezinken en eentje filtreren; dus zou dan zowel dichtheid als deetjesgrootte zijn (ik wacht tot ik het bevestigd krijg hoor). Want het scheppen is toch echt filtreren... |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
07:03 uur
@Tobias vloeistoffen kun je ook afscheppen als er een fatsoenlijk tweelagensysteem aanwezig is. Bovendien is deeltjesgrootte geen stofeigenschap. (Dat hebben de examenmakers beter doorgehad dit jaar) |
||
|
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
13:12 uur
Nou een laag alcohol en een laag water is niet te scheppen. Een slijmerige substantie misschien maar dat is omdat ze dan niet door de zeef heen gaan. Ik voel het toch vreemd. |
||
|
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
18:22 uur
|
||
|
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
18:22 uur
|
||
|
Door: Geurts-van Ham
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
20:53 uur
(Bewerkt op: 13-05-2026 20:55)
Wateropnemend vermogen kun je ook koppelen aan adsorptie. Als leerlingen adsorptie (van water) noemen, ben ik geneigd dat goed te keuren. Water zou er er niet bij genoemd hoeven worden, analoog aan de term oplosbaarheid in het CV; dara wordt ook geen 'in water'aa n toegevoegd. |
||
|
Door: Huijbers
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
15:13 uur
Een leerlingen geeft als antwoord: verdelingsgraad. Ik wil dit goed rekenen want verdelingsgraad is een maatstaf die aangeeft hoe fijn verdeeld een vaste stof is. Hebben andere collega's dit ook goed gerekend bij hun leerlingen? |
||