Vraag 06 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:51 uur
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
20:38 uur
Waarom staat die "- Laat twee losse melkzuurmoleculen ontstaan" daar? Dit is al duidelijk door de 2 in de vergelijking en de andere punten. |
||
|
Door: Annemieke te Lintum
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
15:30 uur
als een leerling bolletje 2 niet haalt omdat hij de OH groep is vergeten. klopt het dat hij dan ook bolletje 3 ook niet kan halen? reken je dan niet 2x dezelfde fout aan? |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
14:01 uur
(Bewerkt op: 14-05-2026 21:48)
Dat lijkt op de opmerking in het kring verslag bij vraag 12. Als ze de OH groep vergeten en niets anders doen om de balans te laten kloppen, dan kost het inderdaad twee punten |
||
|
Door: Lindsey Appeldoorn-Vermeulen
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
21:03 uur
Ik worstel hier ook een beetje mee. Als een leerling de structuurformule van melkzuur niet juist doet, dan is (meestal) de elementbalans ook onjuist. Dus bol drie ook niet. Of wel bol 3 omdat je anders een fout twee keer aanrekent. Nou zien we dat laatste met enige regelmaat, bijvoorbeeld bij vraag 12 van dit examen of wanneer er bij vergelijkingen staat 'de elementbalans juist bij uitsluitend de juiste formules'. Het ontbreken van het 'uitsluitend' stukje in het correctievoorschrift doet mij bij deze vraag neigen naar het wél toekennen van bol drie. Ik hoor graag hoe anderen hierover denken! |
||
|
Door: Belgraver
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
15:04 uur
(Bewerkt op: 15-05-2026 15:05)
Dat stukje "en de elementenbalans juist" lijkt haast wel een overblijfsel van een aangepaste vraag. In de origine versie moest de vergelijking ook nog kloppend gemaakt worden. Werd een beetje te moeilijk dus is de vraag aangepast, CV helaas niet. Wat een gemiste kans: elke formule is 1 pt en het is goed of fout. Duidelijker nakijken kan niet. En heel eerlijk naar de kandidaat. Nu zitten we weer te puzzelen of de fout in structuur 3 zit, dan 2 punten aftrek. Structuur 2, dan 1 punt aftrek. Of dan de stresskip die alles goed doet maar in haar/zijn haast O-H-O voor de pijl tekent.... 1 punt voor een volledig begrepen vraag. |
||