Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:52 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Reinier Maasman | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 19:17 uur

Ik snap dat de examenmakers bedoelen dat een OH-groep of NH2-groep uit de restgroep van een genoemd aminozuur moet reageren met MAA-moleculen. Feitelijk bevat ieder genoemd aminozuur een OH-groep en een NH2-groep. Omdat Glu goed gerekend mag worden, kunnen volgens mij alle genoemde aminozuren worden goed gerekend.

Door: Marten Wiersma | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 19:39 uur (Bewerkt op: 12-05-2026 19:41)

Het betreft hier niet de kenmerkende groepen voor het aminozuur -COOH en -NH2, maar de aanwezigheid van de juiste functionele groep in de zijgroep (waardoor we de verschillende aminozuren kennen). Qua analogie met de reactant is dan de COOH uit de zijgroep van glutaminezuur ook mogelijk.

Alle andere opties uit de tabel hebben geen functionele groep meer over.

Door: Tobias Schrama | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 19:42 uur

Ja ik dacht dat Glu een red-herring was maar is juist omdat een carboxyl ook een alcohol groep. Het gaat natuurlijk om de functionele groep en niet de andere dus nee niet elk antwoord is goed; alleen al omdat het antwoordmodel aan geeft wat goed is.

Door: Lindsey Appeldoorn-Vermeulen | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:26 uur

In de vraag staat 'aminozuureenheden', ofwel een aminozuur die onderdeel is van een keten. Daarmee komt de 'OH-groep' van de COOH en de NH2-groep te vervallen als mogelijkheid. Als de vraag 'geef aan welke twee aminozuren uit tabel 1...' was geweest waren ze wel allemaal goed geweest. Maar dat zou een rare vraag zijn.

p.s. Wat leuk je hier te 'zien', Marten!