Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:53 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Houtekamer | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 09:51 uur

"Door te roeren gaan de deeltjes sneler bewegen dus is de kans op botsingen groter"  In CV staat hier niets over, maar lijkt me ook goed.

Door: van Buuren | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 11:57 uur

Meer kleine druppeltjes, dus de kans op effectieve botsingen is groter, dus sneller. Ik heb hier vooralsnog 1 punt voor gegeven.

Echter volgens het voorschrift moet er een verband zijn tussen oppervlak en aantal botsingen (bolletje 2). Hebben ze bolletje 1 niet, dus geen oppervlak, kunnen ze bolletje 2 nooit scoren. 

Wat doen jullie hiermee?

Door: Luc Bonten | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 12:40 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 12:40)

volgens indien levert een verband tussen reactiesnelheid en aantal botsingen 1 punt

Door: de Goede-Aarts | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 18:06 uur

Reactie op de drie vragen:

Volgens mij is sneller bewegen door roeren niet juist. De moleculen bewegen al zo snel dat dat effect op bewegingssnelheid van druppeltjes niet van betekenis is. Ook roeren vergroot het contactoppervlak (vergelijk het afkoelen van een vloeistof door roeren). Altijd een lastig punt. 

Bij het voorbeeld van de tweede vraag (van collega Houten geloof ik, zou ik ook 1 punt toekennen (kleinere druppeltjes zijn meer druppeltjes en dus meer effectieve botsingen (ik dacht dat dat bedoeld werd met de indien). 

Alleen kleinere druppeltjes dus meer effectieve botsingen leek mij niet vallen onder de indien, dus heb ik 0 punten gegeven. 

Door: Myrthe Doeve | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 13:17 uur

In het indien antwoord staat ook nog een / 

Ik interpreteer de volgende antwoorden dus als 1 punt volgens het indien antwoord:

- kleinere druppels zorgen voor meer botsingen (analoog aan 'juist verband tussen de grootte van de MAA-druppels en het aantal botsingen')

- meer botsingen zorgt voor hogere reactiesnelheid (analoog aan 'juist verband tussen de reactiesnelhei en het aantal botsingen')

Door: François Bakker | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 19:56 uur

Ik ben het eens met Mythe Doeve, kleinere druppels zorgt voor meer (effectieve) botsingen levert een punt op.

Als bij kleinere druppels wordt aangegeven dat er daardoor meer druppels zijn, dus een hogere verdelingsgraad, levert dat het 1e scorepunt op.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:42 uur

@Houtekamer : Nee, dit is onjuist.