Vraag 17 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:56 uur
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Vic Dhooge
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
21:41 uur
Is het herbenoemen van halfreactie 1 noodzakelijk? Mij lijkt alleen de uitleg dat Ni voor de geleiding van e- zorgt en YSZ voor het doorgeven van O2- voldoende, maar in het correctiemodel staat dat niet tussen haakjes. |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
06:58 uur
Bij de bolletjes staat de halfreactie 1 wel tussen haakjes, hoeft dus niet expliciet benoemd te worden. |
||
|
Door: Myrthe Doeve
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
11:32 uur
Ik snap niet zo goed dat hier in het CV staat dat Nikkel de elektronen levert voor de reactie. Leerlingen leren dat de elektronen worden geleverd door stoffen aan de elektrodes. Volgens hun zelfopgestelde halfreactie is dat dan het oxide-ion. Waarom leveren de nikkel deeltjes dan de elektronen? Mogen we 'doorgeven van elektronen' voor het eerste bolletje dan dus niet goed rekenen? |
||
|
Door: Niels Hopman
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
11:44 uur
Ik vind dit ook een bijzondere vraag. 4 van mijn 20 ll hebben het 1e bolletje mogelijk gescoord en een flink aantal laat de hele vraag open. Wat als een leerling als antwoord geeft Nikkel is hier de katalysator want het zorgt ervoor dat de snelheid waarmee zuurstof geproduceerd wordt optimaal is. In de methodes wordt voor zover ik weet nooit op deze manier gesproken over de elektronenoverdracht. Ik vind het geen havo 5 vraag.
|
||
|
Door: Niels Hopman
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
11:46 uur
@Myrthe: Mogen we 'doorgeven van elektronen' voor het eerste bolletje dan dus niet goed rekenen? In de het NVON verslag staat transport dus dit lijkt mij dan ook juist. |
||
|
Door: Linda Tonen
|
Datum:
Donderdag
14
mei
2026,
13:32 uur
Nikkel doet niet mee in de redoxreactie, maar functioneert als geleider. Ik zou doorgeven/transporteren/etc. dus wel goed rekenen (en produceren fout). |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
17:13 uur
Wat te doen met antwoorden over de YSZ-deeltjes als "... omdat deze de stroomkring sluiten." of "... omdat dit de elektroliet is."? Technisch juist volgens mij, maar misschien te algemeen? Ik heb er vooralsnog geen punt voor gegeven. |
||
|
Door: Mariƫtte van Eck
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
20:55 uur
@Yukes, dat is denk ik te algemeen inderdaad. Er wordt niet echt info uit de vraag gebruikt, maar een beetje naar gegokt met de theorie die ze zich herinneren. |
||
|
Door: Crielaard
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
23:01 uur
@Yukes: en is geen microniveau, dus geen punt toekennen |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Donderdag
21
mei
2026,
20:24 uur
@Crielaard Goed punt, ik was even uit het oog verloren dat het een uitleg op microniveau moest zijn. |
||