Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:56 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Linda Tonen | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 13:34 uur

Wanneer krijgen leerlingen het punt voor omhoog afronden? Als een leerling op een getal uitkomt dat ,0 of ,9 is, hoeft de gedachtestap dat minder dan een halve SOXE te weinig is om te overleven niet gemaakt te worden. Ik zou het dus een versimpeling noemen, maar dat lijkt het antwoordmodel tegen te spreken...

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 19:11 uur

Bij ons op kring is gisteren besproken dat een leerling die naar boven afrond, omdat het wiskundig zo moet, mazzel heeft.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:56 uur

O, prachtig. Die had ik nog niet doorzien. 

Want ik heb ook bij de kring aangegeven: Ik ga echt niet een punt minder toekennen als een leerling mogelijk wel een stap heeft gedaan,. maar niet kan laten zien omdat hij al op een geheel getal uitkomt. 
Maar jullie argument is nog veel beter: Ik ga ook niet afkeuren als ze een onjuist getal van boven de ...,5 naar boven afronden. Dat is analoog aan dat andere probleem, want je laat daarmee ook niet de kunde zien van het "omhoog afronden ondanks dat er een getal lager dan ...,5 uit komt".  

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 16:54 uur

Ik heb een leerling die het naar boven afgeronde (foute) antwoord 5,6x105 heeft. Dit is volgens mij wel een geheel getal, dus laatse bolletje?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 18:41 uur

Dat is niet per definitie een geheel getal....maar het is gewoon een rare vraag om dit zo te verlangen. 

Door: Mijke Burger | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 22:31 uur

@Rembrandt, Ik heb ook zo'n leerlingen, die is het omrekenen naar per dag vergeten. Mijn leerlingen heeft dat dus wel opgeschreven = 558882,24 significantie = 5,6 *105 SOXE'S Heb ik toch fout gerekend, want als je het op helen afrond moet het 558883 zijn. Deze leerling wil de juiste significantie gebruiken, maar dat is niet wat er gevraagd wordt.