Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:57 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:01 uur

1. Leren lezen en invullen van een tabel in deze vorm. Ik vond het duidelijk, maar ja. 

2. Kan iemand mij duidden op waar het antwoord "l" is gebaseerd bij de uitgang van de oven, in dit examen? Er staat nergens iets over de eigenschap van het mengsel Fe-4%C in deze. Daarbij kan het bovenin wel zo lekker heet zijn, maar wie garandeerd dat dit onderin ook nog is?

3. Wat als de leerling "vloeibaar" zegt ipv een l. Het voldoet aan de gestelde vraag, maar niet geheel aan de tabelkop...alhoewel daarover te discussieren is.  

Door: van den Broek-Sitters | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 18:27 uur

Als we het gaan hebben over leesvaardigheid:

In de vraag staat: ''geef aan in welke fase de stof ijzer zich bevindt in het mengsel dat de hoogoven verlaat".

Op het antwoordblad staat: "de fase van het mengsel dat de hoogoven verlaat", waar is ''de stof ijzer'' gebleven

Een leerling van mij begint te twijfelen, wat bedoelen ze nu precies.

Als je dan tabel 9 uit Binas erbij pakt en ziet dat 0,8 % C in staal het smeltpunt verlaagt, dan snap ik de verwarring bij de leerling, wat is dan het effect van nog 4 tot 5 massa% C op smelt-/kookpunt.

Persoonlijk vind ik het ontbreken van "de stof ijzer" op de uitwerkbijlage erg slordig

Wat vinden jullie?

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:58 uur

Och, ik vind dat niet enkel slordig, maar een fout.