Vraag 20 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
16:57 uur
Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
21:05 uur
(Bewerkt op: 12-05-2026 21:07)
Voor de zekerheid: zijn jullie het ermee eens dat waneer niet wordt omgerekend naar kg of g er met de juiste stappen wel voldaan kan worden aan de vraag, dus alle punten. De bolletjes zeggen van wel. Ik bedoel dus bijvoorbeeld: Wat fijn die formule-editor hier
2. Wat moet ik met de Indien? Wat als 98% wordt genomen maar dan met C? |
||
|
Door: Lindsey Appeldoorn-Vermeulen
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
21:35 uur
-1 want ontbrekende berekening voor de 0,98. gheghe Maar ja, zonder omrekenen kan het in principe ook. Maar wat als leerlingen dan eenheden bij tussenantwoorden gebruiken? Dan is het niet mol of kmol. Doen we dan tonmol? |
||
|
Door: Gertien Smits
|
Datum:
Dinsdag
12
mei
2026,
22:44 uur
(Bewerkt op: 13-05-2026 09:23)
Ik vind deze vraag echt mega ingewikkeld voor de leerlingen, omdat verwezen wordt naar reactie 2 waar ijzer het product is, maar waar wordt gesproken over de 2% koolstof, die in reactie 1 alleen maar de grondstof is. Dus de analyse van rekenen met gevormd ijzer of met beginstof C is heel erg verwarrend. Heel veel leerlingen beginnen dan maar met Fe2O3, waardoor meteen bollen 2 én 3 wegvallen |
||
|
Door: Mijke Burger
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
10:15 uur
Ik vind hem ook onnodig verwarrend. Ik snap niet waarom ze die 2 massaprocent geven, terwijl in de tekst na stap II nog 4-5% koolstof over is en pas ná stap III 2% (na weer een reactie met zuurstof waarbij opnieuw CO2 ontstaat).
|
||
|
Door: Beens
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
12:07 uur
@Gertien ik merk ook bij mijn leerlingen dezelfde verwarring. Jammer van wat een mooie vraag zou kunnen zijn. |
||
|
Door: Groot Nibbelink-Mandemakers
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
12:53 uur
@Gertien, Als leerlingen van mij uitgaan van Fe2O3, missen ze het tweede bolletje, want de verkeerde molaire massa. Als ze dan wél de molverhouding van Fe2O3 correct doen, is dat toch een doorwerkfout? Of mag dat hier om een reden niet? |
||
|
Door: Gorgias Meijers
|
Datum:
Vrijdag
15
mei
2026,
22:55 uur
Wat te doen als een leerling het volgende antwoord geeft: 1,16 x 103 kg In de vraag staat weliswaar om het antwoord te geven in ton, maar in het bolletjesmodel is dat nergens terug te vinden. Onder welk bolletje valt dit? |
||
|
Door: Astrid Hoppen
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
10:42 uur
(Bewerkt op: 17-05-2026 11:22)
over de eenheid: is dit niet geval vakspecifieke regel 2? rekenfout als fout in eenheid gegeven is? wel jammer want het antwoord is wel gewoon goed.
|
||
|
Door: Astrid Hoppen
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
11:22 uur
leerling rekent met massaverhouding Fe:CO2. (en rekent dit goed uit. komt uit op 1,18 ton. mist dan alleen 1ste bullet. dus 3 pnt? |
||
|
Door: Mijke Burger
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
12:54 uur
@ Astrid, als ze alleen het percentage niet hebben gedaan scoren ze inderdaad gewoon de overige 3 bolletjes toch? @Groot en @Gertien, lijkt mij ook dat ze dan het 3e bolletje wel kunnen scoren als doorrekenfout. Er is wel een molverhouding die ze moeten toepassen dan. |
||