Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 16:57 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 15:34 uur

Ik heb heel veel leerlingen die O2 uit stoom halen, ipv water. Is natuurlijk fout. Maar daardoor verdwijnen meteen 2 van de 3 punten, terwijl het beantwoorden van de vraag verder niet significant gemakkelijker wordt.

2 CH4 + O2 --> 2 CO + 4 H2

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:11 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 21:11)

Tsja, dat kan ik wel met je eens zijn, maar is in tegenspraak met de instructie van het CvTE de afgelopen jaren.

Alhoewel...er staat "bij uitsluitend juiste formules...". En dat is echt anders dan de formulering "bij uitsluitend de juiste formules" waarover de CvTE de afgelopen jaren uitspraak heeft gedaan.....Ik heb even nagezocht in verschillende CV's, en het lijkt erop dat dit dus mogelijk een bewuste keuze is. DUS.....als O2 is gegeven voor de pijl, dan is dat een juiste formule. Enkel bolletje 1 niet in jouw voorbeeld. En dat komt dan weer overeen met artikel 5.

Door: Koen Tijssen | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 11:48 uur

Ik heb ook voldoende leerlingen met O2 voor de pijl in plaats van H2O, maar het lijkt me toch dat ze in het nakijkmodel met "juiste formules" ook echt "de juiste formules" bedoelen. Anders krijgen we weer discussie over wat een juiste formule is en wat niet.

Door: van den Broek-Sitters | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 09:56 uur

Het was prettig geweest als de reactie van methaan met zuurstof tot syngas: 2 CH4 + O2 --> 2 CO + 4 H2  een indien antwoord was geweest voor 2 punten. Met het huidige correctiemodel is het volgens mij ook maar 1 punt waard.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 14:54 uur

Wauw, met die laatste aanvulling CV vind ik onderhand dat het examen en CV een beetje slordig opgesteld is...Er is wel veel gemist dat wel van belang is, en nog niet alles is opgelost.

1. De tabel die niet over het ijzer spreekt.
2. De TEA die er voor poep in staat.
3. Het ontbrekgen van PE bij de pijl waar nu enkel snippers staan.
4. Het niet goed na te kijken van het werkblad met de redox....1 fout, twee punten. 
5. ....