Vraag 25

Vraag 25

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 17:00 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Houtekamer | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 17:21 uur

Als de O niet in de keten opgenomen is, bij twee bolletjes geen punten!

Door: Laura ter Stege | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 12:39 uur

Ik heb veel leerlingen die een juiste structuurformule tekenen voor azijnzuur en een juiste structuurformule van octanol. Ze zijn niet verbonden, maar losstaand getekend. Hoe werkt het dan precies met bolletje 2 en 3? 

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 13:19 uur

In lijn met de "indien" uitsluitend de formule van octaan-1-ol is gegeven: 0p", heb ik hiervoor ook 0p gegeven.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 13:37 uur

Tenzij het een reactie is en na de pijl het goed staat jammer genoeg niks, als octaan-1-ol al niks alleen doet voor bolletje3, is beide los ook niks.

Door: Luc Bonten | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 14:32 uur

Bolletje 2 wordt bij octaan-1-ol en ethaanzuur los wel gescoord, denk ik. Er staat expliciet dat alleen octanol los niets oplevert, wat logisch is want deze structuurformule staat gegeven. Dus ethaanzuur zou dan wel een punt opleveren.

Door: Luc Bonten | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 14:46 uur

Bolletje 2 wordt bij octaan-1-ol en ethaanzuur los wel gescoord, denk ik. Er staat expliciet dat alleen octanol los niets oplevert, wat logisch is want deze structuurformule staat gegeven. Dus ethaanzuur zou dan wel een punt opleveren.

Door: Koen Tijssen | Datum: Zondag 17 mei 2026, 10:35 uur

Ik ben het eens met Luc. Wat moet je voor deze vraag kunnen? Weten wat ethaanzuur is (en bijvoorbeeld niet propaanzuur tekenen); Een esterbinding kunnen vormen tussen beide moleculen; De koolwaterstofstaart van octaan-1-ol overtekenen zonder een C'tje of H'tje vergeten te tekenen. Dat zit mooi verwerkt in de 3 bolletjes.

En in ethaanzuur zit de -CH3 verbonden aan de carbonylgroep.