Vraag 26

Vraag 26

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 17:00 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:09 uur

Interessante vraag. 

Maar, wat moet ik met de Indiens? Wat is de grens aan die Indiens? Want was toch altijd enkel als letterlijk de Indien? En nu is het ineens "als een van de volgende". Maar welke crieteria leiden we hieruit af? 

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 15:37 uur

Ik constateer dat het zo moeilijk is voor HAVO leerlingen om te begrijpen wat ze met deze vraag moeten, dat al deze indiens heel vaak langskwamen. Lijkt mij dus een slechte vraag. Ik heb verreweg de meeste punten met indien 4, verder kan ik geen punten uitdelen voor deze vraag.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:19 uur

Tijdens de kring heeft men mij wijs gemaakt: Het gaat omdat ergens die 7 is gebruikt voor het kloppend maken en het ook kloppend is....met nog wel de juiste molecuulformules(delen). Zoiets. 

Hieruit begrijp ik dat de vierde Indien niet gelijk gezien mag worden als C42H70O35 --> C42H70O35 ondanks dat het net zo fout (of goed) is. Ik vind het moeilijk te accepteren, maar kan er wel mee leven.    

Door: Belgraver | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 10:54 uur (Bewerkt op: 15-05-2026 10:58)

Slimme leerling:

(C6H10O5)n --> C42H70O35 + (C6H10O5)n-7     

[  (C6H10O5)n --> m C42H70O35 + (C6H10O5)n-7m  zou nog mooier zijn maar dat lijkt mij iets te veel gevraagd]

Er staat niet dat het een volledige omzetting moet zijn en al zou dat er staan, dan was het slechts in 1 op 7 ketens te verwachten dat er geen reststukje overblijft dat tekort is. 

Dit antwoord lijkt mij beter dan het CV-antwoord. Want hoe moet je aan 7 ketens met exact dezelfde polymerisatiegraad komen? Rekenkundig klopt het wel maar dit truukje laat pijnlijk zien hoe moeilijk het is om een reactievergelijking met polymeren kloppend te krijgen. Voor een havo-leerling zou ik liever een vraag zien die mogelijkerwijze 'gewoon correct' te doen is. De indien antwoorden laten al zien wat voor onmogelijke gedachtesprongen er worden verwacht; de vraag schiet z'n doel voorbij.

Door: Muller | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 21:27 uur

@ Gertien: bolletje 1 kan toch vaak gescoord worden door alleen de juiste formules neer te zetten.
Ik denk de "indien"-mogelijkheden staan hier om in deze gevallen niet over wellicht 2 punten te twisten.

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 14:33 uur

Ja hjet voelt voor mij dat als er niet (C6H10O5)n voor de pijl C42H70O35 na de pijl meer staat het eerste bolletje niet meer geldt. Dan zijn de indiens uitspraken over het 2e bolletje als uitleg-indien voor iets kloppend maken. Maar dit is ook niet geheel sluitend want de eerste is niet kloppend. Dus de indienlijn lijkt mij al met (C6H10O5) voor de pijl C42H70O35 na de pijl.

Dus ik zou zeggen dat een (C6H10O5)7n --> C42H70O35 dan ook al een punt is want het is eigenlijk de eerste indien.
En dan (C6H10O5)7 --> n C42H70O35 dan ook

Grens is lastig. Of moeten we de "een vergelijking als een van de volgende is gegeven" als enkel deze 4?