Vraag 28

Vraag 28

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 17:00 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Krijgsman | Datum: Dinsdag 19 mei 2026, 16:02 uur

Misschien een gekke vraag: in het CV staat de massa van NH3 tussen haakjes EN er staat een opmerking bij. Wat nu als een leerling een verkeerde massa van NH3 uitrekent? Dan reken je dat als fout aan? Want ze komen vaak wel uit op de gemiddelde waarde van 580....

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 19 mei 2026, 17:00 uur

Dus je bedoelt dat ze wel een poging doen om het eraf te halen, maar dit berekenen door er 16 ipv 17 af te halen of zo? Dan is het een fout in de berekening (oké, die ze niet hadden hoeven doen, maar gezien de chemische correctheid wel zouden moeten doen). Dus nog steeds dat punt (bolletje 2) niet. 

Door: Crielaard | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 19:47 uur

Volgens mij hoef je een fout die niet benoemd wordt in de bolletjes (het getal staat immers tussen haakjes) niet te boordelen.

Ik zou deze dus gewoon goedrekenen en twee punten toekennen.

Volgens mij is dit ook wat op examenblad bedoeld wordt bij de vakspecifieke vragen:

"Mijn leerling maakt een fout die niet in de deelscores terukomt. Kan ik nu alle punten toekennen?"

Vooral het laatste stuk: Als je alle deelscores uit het beoordelingsmodel kunt toekennen en er geen opmerking, indien of vakspecifieke regel is die voorschrijft dat punten in mindering gebracht moeten worden, kun je alle punten toekennen ondanks de door de leerling gemaakte fout.