Vraag 32

Vraag 32

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 17:01 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:14 uur

1. Dat "erin trekken" is mogelijk ook een reactie. Dat is niet geheel duidelijk. Dan zouden ook andere antwoorden mogelijk zijn (atoombinding bijvoorbeeld).

2. Daarbij, dipool-dipool is ook goed, volgens mij. 

Door: Marlou Coone De Penning | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 16:53 uur

Leerling kort vanderwaals af tot VDW, mag ik dat goedrekenen ?

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 19:18 uur

@Wouter, dipool-dipool is goed, alleen geen begrip uit de havosyllabus, dus daarom waarschijnlijk niet opgenomen in het correctievoorschrift(?)

@VDW is geen officiele afkorting, maar niet ongebruikelijk volgens mij, ik denk dat je dit moet bespreken met je tweede corrector.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:22 uur

@Mariëtte: Ja, met je eens. 

@Marlou: Is duidelijk wat gezeg wordt. Anders kan je ook zeggen dat "Van der Waals binding" fout is. Of wat als vandewaalsbining wordt gegeven? Ook duidelijk toch?   

Door: Vincent Osinga | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 12:40 uur

Veel leerlingen die door de vraagstelling terecht zijn gekomen bij waterstofbinding (omdat naar bindingstypen wordt gevraagd), ipv waterstofbruggen. Is fout, maar blijft jammer.

Door: Pieter de Goede | Datum: Maandag 18 mei 2026, 20:26 uur

@Vincent. Waarom is dat persee fout? Ik heb moeite om ‘waterstofbinding’ fout te rekenen. Het is wel degelijk een bindingstype. En wat dacht je van ‘hydrogen bond’. Zijn waterstofbinding en waterstofbrug geen synoniemen? Volgens regel 3.3 moeten vakinhoudelijk juiste antwoorden ook goed gerekend worden.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 18 mei 2026, 21:32 uur

Omdat waterstofbinding staat voor een covalente binding van waterstof met een ander atoom.