Vraag 33

Vraag 33

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 17:02 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:17 uur

Rechttoerechtsaanvraag. Maar...in eerdere jaren ging het telkens om een zout en moest dus het ion genoemd worden dat het werkelijke base was. Nu zie ik bij de antwoorden enkel de hele moleculen, maar op zich is N als base ook goed/beter. Onlogisch in deze vorm, maar wel goed. En dan zou als zuur een O-atoom of COOH-groep van het citroenzuur genoemd kunnen worden (staat in BiNaS EN heeft de naam -zuur, dus mag als bekend verondersteld worden). Net zo goed dus, volgens mij. 

Door: Laura ter Stege | Datum: Zondag 17 mei 2026, 15:21 uur

Als leerlingen alleen noteren ''Er is H+ overdracht. Zuur is C4H12N+ en base C6H7O7-. ''. Kunnen ze dan nog bolletje 1 scoren? Ze laten immers niet zien dat ze weten wat H+ overdracht is. Bijvoorbeeld deeltje X staat hem af en deeltje Y neemt hem op. Ze hebben het zuur en de base sowieso fout. Ik had voor nu 0 punten. Klopt dit?

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 17 mei 2026, 16:39 uur

@Laura: ik worstel daar ook mee. Voor nu denk ik toch dat de meeste collega's dat als inzicht zien van H+ overdracht en dus het eerste bolletje toekennen. Misschien reageren nog meer collega's .... 

Door: Corine Stoppelenburg | Datum: Zondag 17 mei 2026, 17:20 uur

Ook ik heb daar 0p toegekend voor ontbreken van het inzicht.

Door: Mariƫtte van Eck | Datum: Zondag 17 mei 2026, 21:06 uur (Bewerkt op: 17-05-2026 21:09)

Volgens het correctievoorschrift mag je het eerste bolletje toekennen. Het is nu eenmaal zo dat je soms bolletjes mag toekennen als je twijfelt of leerlingen het wel helemaal begrepen hebben...Als je kijkt naar de formulering van het laatste voorbeeldantwoord, dan zitten ze aardig in de richting.Ook hebben ze een zuur deeltje en een basisch deeltje benoemd, alleen niet met de juiste rol in deze reactie. Ik denk dat je ze te kort doet als je ze het punt niet geeft, dan reken je eigenlijk 2x dezelfde fout aan

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 18 mei 2026, 21:33 uur

Ik zou ook een punt doen. 

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 15:33 uur

Idem.

Verbazingwekkend alleen hoeveel leerlingen base en zuur omwisselen: "zuur is H+ acceptor en base is H+ donor".

Herkenbaar? Zit dit in de vraag of is er dit jaar iets fout gegaan bij mijn uitleg :)

Door: Bert Keegstra | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 15:42 uur

"er verplaatst een H, waardoor een ladigsverschil ontstaat" mag ik dat interpreteren als H+?

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 21:06 uur

Ik zou het niet doen...Maar is die uitleg wel noodzakelijk?

Want moet je zeggen dat er een H+ verplaatst of is het verplaatsen van een H van het ene naar het andere deeltje niet ook al gewoon genoeg uitleg. Moet het H+ zijn in dit verhaal?  De context is duidelijk. 

Dan is er geen reden om dat gedoe over dat ladingsverschil te beoordelen en is het eerste bolletje al behaalt door het benoemen van de overdracht van de H.