Vraag 42

Vraag 42

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 22:24 uur

Plaats hier uw vraag, reactie of opmerking.

Antwoord:

Door: Michael Velzeboer | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 17:14 uur

Is het antwoord bij deze vraag niet discutabel? met twee mogelijke uitkomsten; wit of groen.

Als eerst wordt het koper omgezet tot koper(I)chloride, dat wit is, door een reactie chloor.

Koper(I)chloride reageert vervolgens met water en zuurstof tot het groene koperzout en zoutzuur.
Dit groene koperzout kan vervolgens door aanwezige chloride-ionen weer koper(I)chloride vormen, om daarna weer het groene koperzout te vormen omdat er nog steeds water en zuurstof aanwezig is.
Wat houdt het groene koperzout tegen om weer koper(I)chloride te vormen? Er zullen nog steeds ook chloride-ionen aanwezige zijn vanwege het gevormde zoutzuur.

Dit voelt als een kip-ei verhaal met onvoldoende informatie of er een soort evenwichtsreactie tussen CuCl, water en zuurstoer versus Chloride-ionen en het groene koperzout is.

De meeste leerlingen zullen inzien dat het wit wordt maar de tweede stap lijkt mij boven het niveau.
Hoe moet het 2de punt eerlijk gegeven worden?

Door: Loes Vermeij | Datum: Zaterdag 23 mei 2026, 10:04 uur

Ik vind het een lastige vraag om na te kijken, want in het cv willen ze perse dat er verwezen wordt naar de tussenstappen, maar het staat eigenlijk al zo expliciet in de tekst, dat al mijn leerlingen de chemische verklaring overslaan. Wat moet ik hiermee doen. Ik ben geneigd tot 2 pt omdat ik de vraag niet helder genoeg vind. 

Door: Roger van de Wetering | Datum: Zaterdag 23 mei 2026, 16:03 uur

DIt is een slechte vraag. Wanneer gevraagd wordt naar de uiteindelijke kleur kun je van leerlingen niet verwachten dat ze voor beide kleuren kiezen inculsief bijbehorende verklaring. 

Hier geeft een leerling als antwoord: 'Koperkleur want als de wit en groen steeds veranderen kan het niet een kleur blijven'. Hij heeft de vraag (en tekst) begrepen maar door de vraagstelling is hij verward. Ben geneigd hem hiervoor toch 2 pt te geven.

Door: Koen Blanken | Datum: Zondag 24 mei 2026, 14:48 uur

Hoewel het misschien 'oneerlijk' voelt, hier toch maar het antwoordmodel volgen. Dat betekent is veel gevallen dus geen punten, ook al noemt de leerling de groene kleur.

Door: Koen Blanken | Datum: Zondag 24 mei 2026, 14:49 uur

@ Loes: Waar geef jij de punten voor? Het antwoord groen? Ik vind het lastig.

Door: Pluim | Datum: Zondag 24 mei 2026, 15:01 uur (Bewerkt op: 24-05-2026 15:02)

Eens met Koen, gewoon het CV volgen tenzij er een aanvulling komt.

Deze vraag is lastig nakijken, zeker mee eens en bij mij ook veel leerlingen 0 pnt en paar leerlingen 1 pnt gegeven.

Door: Pluim | Datum: Zondag 24 mei 2026, 15:03 uur

Eens met Koen, gewoon het CV volgen tenzij er een aanvulling komt.

Deze vraag is lastig nakijken, zeker mee eens en bij mij ook veel leerlingen 0 pnt en paar leerlingen 1 pnt gegeven.