Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 19:30 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Mark van der Valk | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 21:24 uur

Hier moeten leerlingen een exponentieel verband tekenen (dT/dt evenredig met de T-Tex). Ik heb niet de indruk dat dit in de syllabus is opgenomen. Is het wel vereist dat leerlingen kunnen bedenken dat dit verband er zo uit moet zien?

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 19 mei 2017, 22:17 uur

Het CV vraagt toch niet om een exponentieel verband? Wat ze zelf tekenen lijkt overigens meer op een kwartcirkel.

Holle kromme is genoeg. Van mij mogen ze voor één scorepunt kunnen bedenken dat die temperatuur sneller daalt als het temperatuurverschil groter is. Puntje voor de slimmeriken, voor het onderscheid zeg maar.  

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 12:11 uur

Kandidaten moet "(kunnen) uitleggen hoe transport van warmte plaatsvindt" (K/6/2) en "het verband tussen temperatuur, tijd en warmte (kunnen) toepassen" (K/6/3). Hoewel op het randje denk ik dat je deze vraag daar wel onder kunt scharen. Ook in de syllabus van havo staat nergens expliciet dat een leerling het verband tussen (snelheid van het) warmtetransport en het temperatuurverschil met de omgeving moet kennen en ook daar moeten ze dat wel vaak toepassen.

Overigens staat in het c.v. alleen 'kromme' en niet 'holle kromme', hoewel de examenmakers dat vast wel bedoeld hebben.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 15:26 uur (Bewerkt op: 20-05-2017 15:26)

Leerling tekent mooie een holle kromme van 0 tot 30 min, maar duikt voorbij de 30 minuten netjes vloeiend door tot ongeveer 18 °C. Bijna horizontaal dus.

Het zou "tekenonvastheid" kunnen zijn, bij een andere leerling wiens grafieklijn tussen 30 en 50 min lichtjes rond de 20 graden slingerde heb ik dat ook goed gerekend.

Bovendien is er vaktechnisch is er ook wel iets voor te zeggen, door verdamping zal de thee ook wel ietsje onder de kamertemperatuur zakken.

tweede scorepunt? Of de letter van het cv? 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 16:12 uur

Tja, als ie vlak onder de 20 “C min of meer constant blijft, is er wel wat voor te zeggen. Als de lijn wel echt blijft dalen, zou ik het niet doen. T kan door verdamping wel iets onder de kamertemperatuur komen, maar er zal toch heel snel een evenwichtstemperatuur bereikt worden waarbij het warmteverlies door verdamping gecompenseerd wordt door warmteopname uit de omgeving.

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 16:23 uur

"maar er zal toch heel snel een evenwichtstemperatuur bereikt worden"

Tja, wat is snel? hij zakt nog 1,5 mm op die drie centimeter van 30 naar 50 minuten. 

Van mij krijgt hij het voordeel van de twijfel. Ik heb er ook een stel die vloeiend of recht doorgaan met de temperatuurdaling tot 0°C  en 50 minuten (of eerder). Deze heeft dan toch echt wel iets begrepen en verdient dus een puntje meer dan zijn groepsgenoten vind ik. 

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 10:59 uur

Ben het met Dankers eens.