Vraag 01 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Donderdag
20
april
2017,
17:41 uur
geef uw reacties... |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Stef Huizer
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
07:47 uur
Leerling schrijft op: E = P x t E = 600 x 3 = 1800 kWh 1 punt voor gebruik formule, formule is goed toegepast, alleen eenheid is fout (vakspecifieke regel nummer 2) 0 punt voor rest van berekening Is dit juist? |
||
Door: van der Berg
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
09:10 uur
Ja, klopt, voor gebruik formule krijgt hij 1p omdat hij ten minste 1 grootheid goed heeft ingevuld. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Zaterdag
20
mei
2017,
12:01 uur
hij heeft zelfs beide grootheden correct ingevuld, die "3" is per slot van rekening een tijd. (in minuten weliswaar, maar desalniettemin dus met de dimensie tijd) |
||
Door: Dubbeldam
|
Datum:
Zondag
21
mei
2017,
15:53 uur
(Bewerkt op: 21-05-2017 15:54)
Ben het er mee eens 1 pt en inderdaad 2 grootheden juist ingevuld (niet de goede waarden maar toch) |
||
Door: Koole
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2017,
10:42 uur
Question... Mijn leerling schrijft bij vraag 1: 1 W = 1 J/s 600W =600 J/s 3x60=180 s 180 x 600 = 108000J
Goed, nu gebruikt hij niet de formule die is voorgeschreven. Maar hij toont wel inzicht door op deze manier op het antwoord te komen. Maar ik kan officieel dus niet het punt voor de formule geven. Dit vindt ik raar. Want er staat nergens in de vraag dat je deze formule moet gebruiken...
Help? |
||
Door: Overweg
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2017,
12:32 uur
(Bewerkt op: 23-05-2017 12:34)
"Want er staat nergens in de vraag dat je deze formule moet gebruiken..." In de vraag staat bereken de Energie. Het is niet gebruikelijk dat er bij een rekenvraag wordt verteld welke formule ze moeten toepassen. (windingen, rendement, snelheid, dichtheid, etc.) Helaas 1 punt in dit geval. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Dinsdag
23
mei
2017,
17:11 uur
(Bewerkt op: 23-05-2017 17:14)
"1 W = 1 J/s" daar staat feitelijk P=E/t leer hem daar dan mee te werken. Ik heb ook een paar slimmeriken waaronder afgestroomde havisten in mijn groep die dat inzicht wel mee naar de klas nemen, maar vinden dat het daar dan ook best bij kan blijven en zich niet moe willen maken door de zaak stomweg gestructureerd aan te pakken. Niet toevallig hebben die bijna allemaal die vragen rond die duikplank zelfs totaal moeten laten zitten. Een vraagtekentje, zoals een 2 LWOO-er dat zo lief bedoeld kan doen. Want bij Ek=½mv² helpt hun streetwise rekenwerk niet meer. Niet toevallig zijn dat bij mij de leerlingen met de laagste scores uit de groep. En niet alleen omdat ze hun formulepunten laten zitten. Stomweg omdat ze, als dat eenhedenverband een tikje minder duidelijk wordt, geen idee meer hebben wat ze nou eens moeten gaan doen. Dus wat mij betreft niet alleen vanwege het correctievoorschrift een punt kwijt, maar ook vaktechnisch tonen ze aan op dit niveau niet volledig mee te kunnen. Maar een leerling met de structuur èn dit inzicht kan héél ver komen. |