formulepunt, wordt inzicht getoond in de gebruikte grootheden?

formulepunt, wordt inzicht getoond in de gebruikte grootheden?

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 20 mei 2017, 21:09 uur

leerling noteert

T= 2

f=??

f=1T=12=0,5 Hz

en dat terwijl 1 hokje op een oscilloscoopbeeld 0,2 ms voorstelde (vraag 21) , en een golf 2,5 hokjes lang was.

Vraag is: mag ik hier eigenlijk wel vaststellen dat de kandidaat inzicht heeft in de grootheden, in het bijzonder de grootheid T, in de formule? Ook in zijn rijtje gegevens (hier erg kort natuurlijk) noteert hij bij T=2 namelijk ook geen tijdseenheid, niks.....

Ik gun het mijn leerlingen hoor, daar niet van, maar om hier 2 van de 3 punten te geven, terwijl je elders voor een knullig verschrijvinkje in een ingewikkelder sommetje 1 van de 2 punten afpakt, vind ik wel heel nivellerend.

 

Antwoord:

Door: Tel | Datum: Zondag 21 mei 2017, 12:43 uur

Volgens cv 2 van 3 punten

 

Door: Luc Gesser | Datum: Zondag 21 mei 2017, 13:19 uur

Serieus?

Ik heb hier nul punten voor gegeven. Als je nergens aan geeft dat het om T gaat, kan je er toch geen punten voor krijgen? Als je laat merken dat je weet dat T de tijd is en het invult in milliseconden kan je nog een punt krijgen voor correct gebruik formule. Maar als je nergens aangeeft te begrijpen dat T de tijd is en je vult "zomaar" iets in, dan kan je toch niet beloond worden met 2 punten terwijl je laat zien dat je er niets van snapt?

Hooguit één punt kan ik nog begrijpen (rest van de berekening goed).

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 14:34 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 14:35)

"Volgens cv 2 van 3 punten"

ik vind van niet omdat hij mij niet expliciet toont dat hij begrijpt dat die T een tijd laat staan een trillingstijd is. Er staat geen eenheid achter, en ik kan die twee nergens als een tijd terugvinden. Bij "T = 0,2 " zou ik nog twijfelen omdat dat gegeven is als een tijd (voor een hokje dan weliswaar) , en bij  "T = 2 s" kan hij van mij dan ook nog het voordeel van de twijfel krijgen.

Door: Tel | Datum: Zondag 21 mei 2017, 18:41 uur

In de vraagstelling komt niet voor dat de T moet worden neergezet. Voor het gebruik van de formule moet de kandidaat de grootheid noteren die is berekend. Feit is dat de leerling aangeeft met welke formule hij heeft gerekend. F=1/T en hij geeft aan welke waarde hij heeft genomen voor de T.  Over het aangeven van een eenheid: In de vakspecifieke regels staat hier niets over vemeld, dus hoeft hij die niet te noteren. Hoe hij aan de T- waarde is gekomen staat er niet bij. Dat is voor ons giswerk. Hij rekent verder en besluit met de eenheid Hz. Dus hij weet dat de eenheid van frequentie Hz is.  Hij heeft hiermee aan 2 punten voldaan van het cv en dus 2 van 3 punten. 

Ik vind het gevaarlijk dat wij gaan denken dat een leerling iets niet weet. Persoonlijk zoek ik altijd naar wat een leerling wel weet en vandaaruit corrigeer.

 

Door: van de Velde | Datum: Zondag 21 mei 2017, 19:28 uur (Bewerkt op: 21-05-2017 19:29)

Hoe hij aan de T- waarde is gekomen staat er niet bij. Dat is voor ons giswerk.

helemaal mee eens. MAAR hij laat me niet zien dat hij beseft dat die 2 een (trillings)tijd is, en daarmee laat hij mij in het ongewisse over de kwestie of hij "inzicht heeft in de betekenis van de grootheden in de formule". Die 2 staat nergens herkenbaar in afbeeldingen of tekst gegeven als een tijd, en hij geeft hem zelf ook geen eenheid in zijn tabelletje met gegevens. (zie OP)

als bijvoorbeeld in vraag 44 mijn leerling zou noteren a=ve-vbt=4-32=..... d.w.z.   ingevuld met getallen van onherkenbare oorsprong, dan gaan we toch geen formulepunten geven? 

Door: Tel | Datum: Zondag 21 mei 2017, 20:05 uur

Het blijft giswerk; heeft hij de 0, over het hoofd gezien, heeft hij een verkeerde omrekening gemaakt, de 2 komt zeker voor bij het oscilloscoopbeeld. 

Positief gedacht : de leerling ziet de vraag en het woord frequentie komt achter oscilloscoopbeeld, dan ga ik ervanuit dat hij dit beeld bekeken heeft.  Voor de rest blijf ik bij mijn eerdere mening