Was Dit Examen Moeilijker dan de Vorige Edities?

Was Dit Examen Moeilijker dan de Vorige Edities?

Door: Dekkers | Datum: Maandag 22 mei 2017, 19:45 uur

Mijn vraag is. Wat is het gemiddelde aantal punten van jullie klas(sen) . Ik heb de slechtste score van de afgelopen drie jaar. 41 punten gemiddeld bij beide klassen. Ligt het aan mijn klassen of mogen we hopen op een goede N norm.

Antwoord:

Door: Stef Huizer | Datum: Maandag 22 mei 2017, 21:03 uur (Bewerkt op: 22-05-2017 21:04)

2 klassen met ieder 20 kandidaten:     1 klas gemiddeld 42,2  andere klas 45,8  (maar 2e corrector is er nog niet op losgelaten)

Niet moeilijker, wel iets rommeliger.  In vorige jaren was 1 "hoofdstuk" meer 1 onderwerp

Bijvoorbeeld

het "hoofdstuk Rookmelder"   hierin zaten de onderwerpen Elektriciteit, Geluid, daarna weer Elektriciteit

het "hoofdstuk Thee zetten"   hierin zaten de onderwerpen  Elektr.energie, fase-overgangen, afval

Mijn leerlingen vonden de opgaven met Kinetische en Potentiele energie erg lastig.

 

Door: van Bakel | Datum: Maandag 22 mei 2017, 22:03 uur

Niet moeilijker. Mijn leerlingen liepen vast bij 14,15 en 16. Hierdoor verloren ze tijd en hebben de laatste 5 opgaven afgeraffeld. Verder heb ik het idee dat leerlingen slechter lezen, en nonchalanter worden.

Maar ik vond het examen best goed te doen. Ook al scoren de leerlingen niet veel hoger dan andere jaren.

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 19:46 uur (Bewerkt op: 23-05-2017 19:48)

Mijn groep komt aan aan 49,3. Dat is beter dan vorige jaren. 

Maar ook ik verwacht weer net zulke ingewikkelde discussies met mijn tweede corrector als dat we hier op dit forum tot nu toe hadden. Niet omdat ik van alles weggeef, wel omdat die correctievoorschriften veel te veel gelegenheid tot interpretatie geven in combinatie met de stunts die onze leerlingen kunnen uithalen. 

mijn parallelcollega en ik hebben overigens, voor het eerst in jaren, een significant verschil in gemiddelde score. De mijne 49,3, de zijne nog geen 41. Zijn gemiddelde is de score van mijn op één na slechtste score. We hebben ons beiden suf zitten piekeren waarom, maar hebben dat nog niet helder, want in de loop van het jaar was er weinig opmerkelijks. 

We vonden het geen van beiden te makkelijk of te moeilijk, ook niet makkelijker of moeilijker dan afgelopen jaren, ik vond er wel, zoals ook in andere jaren, te weinig in zitten voor de toppertjes om zich te onderscheiden. Een vraag waarvoor ze zelf een tussenstap moeten bedenken, (bijvoorbeeld een P berekenen via een R en een U),  een vraag waarbij ze een stapeltje cijfermatige gegevens krijgen die ze lang niet allemaal nodig hebben voor een oplossing, de lastigere vragen uit de methoden zeg maar, een denklaagje erop. 

Anderzijds mogen van mij die transistorschakelingen er wel eens definitief uit. Het kan aan mij liggen, maar ik krijg dat geen enkele vmbo-er aan het verstand, en ergens vind ik dat niet gek ook, want dat ding vergt wel héél veel combinatie- en deductievermogen. Zouden ze die vraag 19 over dat testknopje op de havo significant beter maken? Mijn leerlingen komen met 7 van de 20 niet significant boven de gokfactor uit.  

Bij die drijvende vetbollen had er ook nog wel een vierde keuze bij gemogen, met die vetbol half boven het wateroppervlak.

Wel eindelijk weer eens een asymmetrische krachtensamenstelling, leuke vraag, jammer alleen van het vage correctievoorschrift, dat kan beter. 

waardevolle vragen rond de duikstunter. Vraag 16 over de kracht op het lichaam van de stuntman tijdens het afremmen is echter vaktechnisch niet juist. De zwaartekracht is er ook nog, en op die laatste 30 cm moet er nóg eens een kleine 200 J extra hoogte-energie uit. Dat is dan de prijs die je betaalt voor de originaliteit, als je verticaal wil gaan remmen. Maar geen enkele van mijn leerlingen die op dat idee kwam, en dat neem ik ze niet kwalijk ook. Volgend jaar voor de toppertjes iets dat verticaal naar boven vliegt laten remmen tegen een plafond of zo, kijken wie eraan denkt rekening te houden met de meeremmende zwaartekracht. 

Vraag 10 was een goeie voor kritisch lezen. Ook origineel, en die valkuil van dat oxiderend-pictogram trapte ik bijna in, dat zag ik pas toen ik eigenlijk zag dat ik dan twee correcte pictogrammen zou hebben. 13 op 20 goed, maar ook 5 leerlingen die zichdoor de druk in die carbidbussen laten verleiden om dat pictogram van die gashouder onder druk te kiezen. 

Geblunder rond een "energie"meter in dat trafo-practicum, die ook vermogen en stroomsterkte blijkt te meten, en dat allemaal rond een foto van inferieure kwaliteit en grootte. Zeker geen schoonheidsprijs. 

Al met al een ruim voldoende voor de examenmakers. Maar vanaf volgend jaar twee mensen aanwijzen die geen enkele andere taak hebben dan leerlingstunts met de vragen uit te halen en als advocaten van de duivel te zien of de correctievoorschriften daar tegen opgewassen zijn. 

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 23 mei 2017, 21:57 uur

Examen op gemiddeld niveau, waarbij het mij is opgevallen dat leerlingen veel tijd nodig hadden en ongeveer 40% tijdens de laatste 10 minuten nog actief bezig was.

Goed aan dit examen is dat leerlingen die goed zijn, dit kunnen laten zien, het examen is voldoende discriminerend.

Helaas zijn er ook altijd leerlingen in je klas, die het vak best moeilijk vinden. Ze kiezen vaak natuurkunde, omdat ze verder willen in de techniek. Een aantal van deze leerlingen met minder inzicht zal dan ook een onvoldoende halen. Dat vind ik natuurlijk teleurstellend voor hen, maar wel een resultaat die uiteindelijk passend is. Er zijn natuurlijk nog voldoende kansen voor hen om ook te slagen en anders is er nog tijdvak 2.

Prognose N-term: 0,9 - 1,3

Door: Mark van der Valk | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 13:19 uur

Het niveau van het examen is op zich niet bijzonder. Ik heb wel de indruk (maar misschien is dat mijn perceptie) dat er steeds minder "grote" vragen in zitten. Daarmee komt de nadruk wel steeds meer te liggen op zorgvuldig opschrijven. Een eenheid vergeten of fout doen in een rekenvraag van 2 punten heeft bijvoorbeeld een veel grotere impact dan eenzelfde fout in een rekenvraag van 5 punten. Ik vind dat wel jammer want daarmee ga je leerlingen dus steeds minder testen op echt inzicht. Niet dat ik correcte notatie, geen rekenfouten maken e.d. niet belangrijk vind maar om nu te zeggen dat dat de helft van je cijfer moet bepalen gaat m.i. een beetje ver.

Ik vraag me af of die verschuiving in wat er getest wordt bewust gebeurt of dat dat een artefact is van het veranderen van het type vragen zonder de vakspecifieke regels te heroverwegen. Ik ben zelf een beetje bang dat het de aansluiting op de Havo niet ten goede komt als ik in mijn lessen dezelfde accenten ga leggen.

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 25 mei 2017, 16:32 uur

Het examen leek mij niet bijzonder gemakkelijk of bijzonder moeilijk. Prima spreiding over verschillende onderwerpen, alleen F=ma en momentenwet mis ik een beetje.

Mijn leerlingen doen het wel duidelijk slechter dan de vorige twee jaren. Nu is dit wel een zwakkere groep, maar voorgaande keren zaten mijn leerlingen bij het CE net iets hoger dan op het SE. Dit jaar lijken ze op het CE 0,4 lager uit te komen dan op het SE (bij N = 1,0).

Of dat betekent dat het examen moeilijk was, betwijfel ik. Zwakkere leerlingen scoren vooral bij langere toetsen over meer verschillende onderwerpen erg laag, dus dat kan hier ook een rol spelen.