Vraag 08 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
15
juni
2026,
10:52 uur
Noteer hier uw vragen, opmerkingen en reacties. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Paul Stoop
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
15:07 uur
Als deze vraag begrepen wordt als "aan het eind van de rit is de verloren energie in beide gevallen 280 kJ. Bij model 1 is dit verdeeld over 20 km en bij model 2 over 50 km". Dan valt er geen chocola meer te maken van deze vraag. Ik vind hem slecht gesteld. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
15:13 uur
Helaas is "dit resultaat" erg vaag omschreven, inderdaad. Jammer, want het is een leuke vraag! |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
17:38 uur
(Bewerkt op: 17-06-2026 17:40)
Geen van mijn 4 leerlingen heeft hier punten gescoord. Zelf had ik ook niet door dat het cv (voor deze tweepuntsvraag die naar beide modellen verwijst) verlangt dat je modelregels 5, 4, 3, en 2 moet gebruiken om vervolgens toe te komen aan wat je bij de bolletjes kan lezen in het cv. Gezien de tijdsdruk blijkt het de moeite niet waard voor leerlingen om zich in te lezen in figuur 2, aangezien er geen andere vragen over modelleren gaan. Volgens mij heb je het namelijk niet nodig voor vagen 9 en 10. Ik lees net dat het bij vraag 10 zelfs tegen je kan werken. |
||
|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
10:43 uur
Volgens mij worden er twee onderdelen van het resultaat genoemd: 1: Bij gelijke beginsnelheid is de lengte van het spoor volgens model 2 veel groter dan volgens model 1. Een leerling die in het antwoord alleen ingaat op deel 1 heeft 0 punten. Een leerling die in het alleen ingaat op deel 2 kan 2 punten scoren. Ik denk dat ik hierover een bericht aan het examenloket ga sturen. (Deel 1 zou je bijvoorbeeld kunnen uitleggen met: "In model 2 wordt volgens regels 2 & 3 uitgegaan van een kleinere Fn dan in model 1, wat leidt tot een kleinere Fw en dus volgens regel 5 en 6 tot een langzamere afname van Ek en dus tot een grotere afstand voordat Ek < 0 ".) |
||