Vraag 21 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
15
juni
2026,
11:01 uur
Noteer hier uw vragen, opmerkingen en reacties. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Sean Tsai
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
11:48 uur
Vraag. Als een leerlingen met gedeeld door twee rekent ipv logaritme (wat mag op de havo). Dan kom je uit op 3 halveringstijden oftewel 80,4 h = 3,35 dagen, om onder 1 uS/h te komen. Leerling kiest vervolgens voor antwoord C, want bij straling liever iets langer wachten dan iets korter. Reken je met de logaritme dan kom je onverduidelijk uit op 2,2 dagen dus B (het goede antwoord). Met de gedeeld door twee methode is daar ook een argument voor te maken. Vraag ook voorgesteld aan het CvTE, maar een onbruikbare reactie gekregen: "Wij gaan uit van jouw professionaliteit als corrector waarbij je het correctievoorschrift als bindend voorschrift hanteert. Als de leerling een antwoord op een open vraag geeft waarvan je vanuit jouw professionaliteit beoordeelt dat het gegeven antwoord vakinhoudelijk (gedeeltelijk) juist is, voorzie je dit antwoord van scorepunten naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel, hiervoor is algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift bedoeld. .... Algemene regel 3.3 van het correctievoorschrift geldt niet als uit het leerlingantwoord blijkt dat een kandidaat de vraag anders heeft geïnterpreteerd en daardoor feitelijk een andere vraag beantwoordt dan bedoeld. Ook niet als je begrip hebt voor deze misinterpretatie. Als een vraag anders geïnterpreteerd kan worden dan bedoeld, kan dit wijzen op een foute vraag, in dat geval zouden wij dit graag zo snel mogelijk van je willen weten zodat we indien nodig een aanvulling op het correctievoorschrift kunnen sturen." Oftewel ik mag hier regel 3.3 toepassen en een fout meerkeuze antwoord goedrekenen? lijkt mij niet de bedoeling... Maar de antwoord opties zijn naar mijn mening ook niet goed gekozen. Betere opties hadden geweest: A) minder dan 1 dag, B) 1-2 dagen, C 2 dagen t/m 1 week, D meer dan een week. Als ik met de tweede corrector overeen zou komen dat ik wel hier een punt mag toekennen, hoe kan je dat dan noteren in wolf? |
||
|
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
12:43 uur
Zelfs als de leerling uitgaat van 3 halveringstijden, waarbij duidelijk is dat je dan echt al een flink stuk onder de norm zit, kom je met 3,35 dagen nog steeds bij antwoord B uit, toch? In de vraag staat nadrukkelijk: "op zijn vroegst", dus dan hoef je niet nog eens de tijd te verlengen 'voor de zekerheid'. Uiteindelijk kunnen we een meerkeuze-vraag zoals deze maar op één manier nakijken. Alleen het genoteerde eindantwoord beoordelen we, ongeacht hoe een leerling hieraan komt. En dat moet hier dus de letter B zijn. |
||
|
Door: Geert van Schepen
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
21:19 uur
Zelfs als je van 2,2 dagen uitgaat als vroegst moment is B toch een slecht advies? Nu kan de hond bijvoorbeeld na anderhalve dag mee naar huis, maar wordt de norm overschreden. Blijkbaar was dat niet de bedoeling van het advies, maar dan ontbreekt het aan duidelijkheid waar leerlingen de dupe van kunnen worden. Ik pleit dan ook niet voor het veranderen van het cv door C in plaats van B goed te keuren, maar C ook goed te keuren. |
||
|
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
10:29 uur
Volgens mij staat nergens iets over een advies. De leerling moet berekenen wanneer de dosis per uur lager is dan de norm en dan kijken in welk van de vier genoemde periodes dit valt. Zo onduidelijk vind ik dat niet. |
||
|
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
13:03 uur
@Jacco, We hoeven het geen advies te noemen, maar B is toch te beschouwen als "niet waar"? Als de hond na anderhalve dag naar huis gaat dan is B van toepassing, maar wordt de norm overschreden en dat mag niet. |
||
|
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
15:53 uur
@Geert Volgens mij mag de hond volgens antwoord B niet na anderhalve dag naar huis. Antwoord B geeft alleen maar de periode aan waarin het moment valt dat dit wel mag. Dat betekent niet dat het gedurende die hele periode mag. Maar uit het feit dat wij als docenten deze vraag en de antwoorden al op verschillende manieren lezen, kunnen we misschien wel concluderen dat het voor leerlingen zeker verwarrend kan zijn en dat antwoord C daarom wellicht ook goedgerekend zou moeten worden. (maar zolang er geen aanvulling komt, mogen we dat niet doen) |
||
|
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
18:33 uur
(Bewerkt op: 18-06-2026 22:49)
@Jacco, In Wolf moet je een letter invullen, zodat C simpelweg fout gerekend wordt. Daarbuiten mag C ook niet goedgerekend worden gezien dit cv. Ik zou het echter wel erg moeilijk vinden om C af te straffen als de havo-leerling het volgende schrijft: "de hond mag na 3,4 dagen naar huis, dus daarvoor niet. Dan vallen A en B af, en is C het vroegst." Stel bovendien dat de leerling waarschijnlijk zou zakken als je C zou invullen en slagen als je B zou invullen in Wolf. Wat is dan het beste dat je kan doen als corrector? Ik hoop dat de examenmakers in de toekomst een dergelijke kwestie proberen te voorkomen. Daar zijn we het over eens. En ik begrijp je verder ook helemaal. |
||