Vraag 04 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
15
juni
2026,
12:06 uur
Noteer hier uw vragen, opmerkingen en reacties. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Jeroen van Leeuwen
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
09:14 uur
Er staat een fout in het correctievoorschrift: Ik heb dit gemeld bij het examenloket. |
||
|
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
09:31 uur
Ik vind dit een héél onduidelijke vraag: Aan het begin van de context staat: dat het Fischer-Tropsch 'een proces is om synthesegas om te zetten tot vloeibare brandstoffen'. Uit het blokschema blijkt dat nafta en diesel is. De C21+ fractie wordt immers terug het proces ingebracht. De C1 t/m C4 alkanen zijn gasvormig bij kamertemperatuur. Boven opgave 4 staat dat het mengsel uit S4 wordt gescheiden d.m.v. extractie 'omdat scheiding van de stoffen door afkoeling van het mengsel niet het gewenste resultaat heeft'. Wat dit gewenste resultaat is wordt in de text van het examen niet duidelijk gemaakt. Uit het voorbeeld antwoord blijkt dat (en dat staat tussen haakjes!) dat het kennelijk de bedoeling is om CO2 te scheiden van de fractie C1-C4. Waarom dat het gewenste resultaat is blijft onduidelijk. Daarnaast blijkt uit de opmerking dat het gewenste resultaat kennelijk ook iets anders kan zijn: 'Om de scheiding in S4 te realiseren, moeten CO2 en H2O als gezamenlijke stofstroom worden verkregen'. Waarom dit het gewenste resultaat is blijft ook onduidelijk! Het staat ook nergens in de text. Daarnaast staat in het c.v. 'een voorbeeld van' Hoe moeten leerlingen een juist antwoord formuleren op deze vraag als niet duidelijk is wat 'het gewenste resultaat' is? Hoe moeten examinatoren deze vraag beoordelen/ c.q. vakregel 3.3 toepassen (staat ook in het c.v.) als niet duidelijk is 'wat het gewenste resultaat is Kennelijk moeten leerlingen uit het blokschema afleiden dat scheiding van H2O en CO2 van de rest van de stoffen C1-C4 , CO en H2 'gewenste resultaat' is, maar dit is het resultaat van de gebruikte exractie, maar of deze optimaal is of voldoet aan de beschrijving van 'gewenst resultaat' is niet duidelijk. Heel vaag allemaal........ Ik heb dit gemeld bij het examenloket.
|
||
|
Door: van Damme-Rosenmöller
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
15:07 uur
Ik bemerkte dezelfde fout (kookpunt butaan 273K is hoogste) in het CV bij vraag 4. Fijn dat je dit hebt gemeld bij het examenloket! Inderdaad wordt uit de tekst niet duidelijk welke scheiding gewenst is in S4, maar uit het blokschema blijken de twee stofstromen uit S4 en mogen we concluderen dat die gewenst zijn. In vraag 4 wordt verwezen naar het blokschema, dus lijkt mij duidelijk genoeg wat wordt bedoeld. Ik heb maar één leerling die herkanst, en die heeft deze vraag goed beantwoord. |
||
|
Door: Casper Salemink
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
15:16 uur
Wat verstaat men allemaal onder de relevante kookpunten? |
||
|
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
15:32 uur
De reactie van het examenloket: Je geeft aan dat het onduidelijk is wat er bedoeld wordt met ''het gewenste resultaat''.
|
||
|
Door: Beens
|
Datum:
Woensdag
17
juni
2026,
20:50 uur
Maar geen reactie vanuit het examenloket op het verkeerd vermelde KP van butaan? |
||
|
|
Datum:
Donderdag
18
juni
2026,
08:54 uur
Nee, daar verwacht ik vandaag nog wel een aanvulling, want dat is een echte fout! |
||