Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 15 juni 2026, 12:08 uur

Noteer hier uw vragen, opmerkingen en reacties.

Antwoord:

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 08:10 uur (Bewerkt op: 17-06-2026 08:47)

Volgens mij klopt deze vraag niet, want de complementaire DNA-streng wordt vanaf de andere kant gesynthetiseerd. Dus als links de start vd matrijsstreng zit (zo staat het er), dan begint de synthese dus vanaf rechts (leidend tot het 1e Indien-antwoord).

Ik heb dit ook gemeld bij het examenloket.

Maar: er staat ook dat vanaf de start een coderende streng wordt gemaakt. Verwarrend voor lln, zeker als ze bio hebben (want daar wordt 5'--> 3' synthese wel behandeld).

Door: Gertien Smits | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 09:31 uur

Ik vind bij die figuur het woord "start" heel erg op het verkeerde been zetten. Erg jammer dat ze niet hebben aangeduid waar kort en waar lang zit, want "op lengte gescheiden" wordt in de tekst ook niet verder toegelicht, dus je moet uit het patroon afleiden dat de kortste fragmenten het verst gelopen zijn.
Als je al bij voorbaat 3 indien antwoorden nodig hebt, is de vraag kennelijk niet duidelijk.

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 09:58 uur

Eens met alle onduidelijkheid in deze vraag!

Er staat 'start' maar nergens een startcodon

......deze onduidelijk natuurlijk ontstaat omdat de 3'-OH en 5'- fosfaat niet wordt aangegeven..... 

Staat wel in BiNaS T71H; waarom wordt dan niet tenminste aangegeven dat de matrijsstreng dezelfde orientatie heeft als in deze tabel?

Ik leg het altijd uit in de lessen, maar alsnog heeft die leerling niets aan die uitleg als de vraag m.b.t. de orientatie onduidelijk is!

Wanneer wordt dit nu eens in de syllabus opgenomen?

P.S. hetzelfde probleem bestaat overigens ook bij het noteren van de primaire eiwit sequentie die volgens conventie van N-terminus naar de C-terminus loopt....

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 10:00 uur (Bewerkt op: 17-06-2026 15:00)

verwijderd

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 21:59 uur

Ik vind figuur 3 erg verwarrend, zeker voor leerlingen zonder biologie. Wat geeft het pijltje aan; scheiden van groot naar klein of van klein naar groot? Als er wordt gedacht in analogie met massaspectroscopie, verwacht je de langste (en zwaarste) ketens aan het einde. Daarnaast staat 'ddG' aan het begin van het diagram, dus zou je ook eigenlijk verwachten dat de basevolgordes moeten beginnen met die ddG. Maar waar ga je die dan aan koppelen?

Ik geef toe, dit is ook absoluut niet mijn sterkste kant van de scheikunde. Maar ik heb de uitleg aan het begin van de vraag echt drie keer gelezen, zonder dat ik nou uiteindelijk snapte wat ze doen en hoe ik de gegevens moet lezen. Of hoe ik figuur 3 kon snappen aan de hand van figuur 1.

Mijn biologie-collega gaat deze vraag in haar SE stoppen, want dit sluit wel heel goed aan op wat ze bij biologie behandeld...

Door: Vissers | Datum: Zaterdag 20 juni 2026, 10:41 uur

Eens met de eerste reactie op deze vraag (van Molenkamp-Gorter). De synthese van de complementaire streng gaat van 5' naar 3'. Aangezien in de opgave "start" bij de matrijs-streng staat, is het mogelijk dat een leerling dan denkt dat de matrijsstreng al in 5' - 3' richting is weergegeven. In dat geval wordt de complementaire streng van rechts naar links gesynthetiseerd. Dan zou het derde indienantwoord gewoon het goede zijn. Hoewel dit dan weer lastig te rijmen is met de gegevens uit figuur 3.

Ik ben benieuwd naar de reactie van het examenloket.

Door: Molenkamp-Gorter | Datum: Zaterdag 20 juni 2026, 13:11 uur

De DNA-matrijsstreng wordt hier genoteerd in de 3' → 5' richting, omdat dit de richting is waarin RNA-polymerase deze streng afleest tijdens transcriptie. Aangezien 5' en 3' geen examenstof zijn voor scheikunde, hebben we in de tekst de volgende zin opgenomen: Vanaf de ‘start’ wordt tegen de matrijs-streng een coderende streng gevormd. Deze zin geeft aan hoe de matrijsstreng is genoteerd en hoe de synthese plaatsvindt.

Daarom is ons inziens deze vraag eenduidig te beantwoorden met de informatie uit de opgave.