Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 15 juni 2026, 12:08 uur (Bewerkt op: 15-06-2026 12:08)

Noteer hier uw vragen, opmerkingen en reacties.

Antwoord:

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 10:21 uur

1e bol: je kan natuurlijk de berekening uitvoeren vanaf ieder willekeurig nucleotide 2536 t/m 2556 en uitkomen op het goede triplet...

Bij de 2e bol staat: 'bepaling van het triplet'. . Dit is dus enkelvoud, geen meervoud. Onduidelijk is of dit het triplet in de coderende sequentie van cowpox of de cowpox mutatie is. Bovendien is het onduidelijk of de 2e bol betrekking heeft op het triplet in de DNA of RNA sequentie. Ik ga er maar vanuit dat 'het triplet' goedgerekend kan worden  zolang het maar consequent is met bol 1.

In de vraag staat expliciet vermeld 'wat de notatie is van de mutatie in figuur 4' = DNA code 

Excuses, ik lees toch als een persoon met autistiforme eigenschappen, dus letterlijk wat er staat: en dan is mijn antwoord..... C2552A.

Waarom kan de vraag niet exact geformuleerd worden als 'geef de notatie van de verandering in het eiwit die het gevolg is van de mutatie die is weergegeven in Figuur 4'. Misschien dat dan iedereen begrijpt wat je bedoelt...

Door: Vincent Osinga | Datum: Woensdag 17 juni 2026, 12:40 uur

Ik neem aan dat ze met het triplet de DNA (coderend of matrijs) bedoelen, omdat de mRNA vaak met de term 'codon' wordt aangegeven. Maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga het in ieder geval zo beoordelen.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 18 juni 2026, 14:48 uur

Ik denk niet dat het uitmaakt in welke code je het triplet geeft....DNA/RNA. Dat bolletje checkt duidelijk of je de juiste positie van de drie nucleotiden kan benoemen. Bolletje 2 is ook geen gevolg van bolletje 1 en dus niet consequent goed of fout...of wel? Want in bolletjesmodel staat niet consequente, ik denk dat dat is omdat je ook eerst de bepaling kan doen en daarna het nummer?