gezocht: voorbeelden kroonsteentjesdidactiek

gezocht: voorbeelden kroonsteentjesdidactiek

Door: Vonck | Datum: Dinsdag 14 januari 2020, 09:51 uur (Bewerkt op: 14-01-2020 09:53)

Hallo NVON'ers,
Ik ben op zoek naar voorbeelden van elektronica lessen met kroonsteentjes. Ze zijn er.  Heb ze ooit voorbij zien komen, maar weet niet meer waar.
Ik onderzoek de mogelijkheden van 'screw terminal break out board' voor een arduino nano. Met kroonsteentjes zie ik mogelijkheden om microcontrollers op een meer robustere wijze aan motoren en sensoren te verbinden. Robuster dan breadboards en dupontdraden.
Ik ken de stekkerverbindingen van Grove en Crow, maar die afhankelijkheid van exotische hardware wil ik niet. Denk ook aan de kabels van Lego en ons eigen Amstel Instituut en eigenlijk ook Leisink's methode.  Het aloude kroonsteenje is bij de bouwmarkt om de hoek te verkrijgen en je hebt er alleen een schroevendraaiertje voor nodig.  Dus mocht je nog ergens een lesbrief over kroonsteentjes weten te liggen, ik ben er blij mee.
Vriendelijke groet,

ir F.P. Vonck
Docent Techniek
Vossius Gymnasium Amsterdam

Antwoord:

Door: Vonck | Datum: Dinsdag 14 januari 2020, 10:04 uur

Ter info:
Voor de freaks die met een ESP32 (WIFI microntroller) en schroefverbindingen willen werken, zie deze tutorial

TUTORIAL: How to adapt your own ESP32 DIP to Screw Terminal Adapter!
https://youtu.be/xmz9BzPFAGA

Gr,
ir. F.P. Vonck
Docent Techniek
Vossius Gymnasium Amsterdam