Scheikunde - Lettertype bij molecuulformules

Scheikunde - Lettertype bij molecuulformules

Door: Boudewijn Smits | Datum: Donderdag 13 oktober 2022, 13:54 uur

Beste Collega's,

Wellicht een snel beantwoordbare vraag maar Google leverde geen wenselijk resultaat:
Welk lettertype gebruiken jullie voor molecuulformules bij proefwerken en schoolexamens? Wegens dyslexie wordt standaard voor dit soort toetsen arial gebruikt maar daarbij is het verschil tussen een hoofdletter i (I) en een kleine letter L (l) niet te onderscheiden. Zelf kwam ik bij Baskerville maar wellicht heeft iemand hier een beter alternatief.

Alvast bedankt!

Groeten,

Boudewijn Smits

Docent Scheikunde, BLC te Maastricht

Antwoord:

Door: Marco Wemekamp | Datum: Dinsdag 10 juni 2025, 20:15 uur (Bewerkt op: 10-06-2025 20:16)

Dag Boudewijn,

Een paar jaar later, maar in mijn zoektocht naar hetzelfde antwoord kwam ik jouw post tegen. Ik heb Cito gemaild en zij gaven zowaar antwoord:

Voor de lopende tekst Arial 12pt
Voor de formules en getallen Times New Roman 13pt.
Bij de chemische formules moet je het subscript (de lage getallen) ook nog apart selecteren en via Letterypeopties (pijltje rechtsonder bij het letterype blok) > Geavanceerd ook de tekens nog verlagen met 2pt. 

Het kost even wat, maar dan ziet het er wel net zo uit.

PS Ik heb een examentemplate waar deze opmaak met sneltoetsen in verwerkt. Mocht je geïnteresseerd zijn dan hoor ik het wel.