Nieuwe Naamgeving Anorganisch Scheikunde...BiNaS is er al...wat te doen?

Nieuwe Naamgeving Anorganisch Scheikunde...BiNaS is er al...wat te doen?

Door: Wouter den Boer | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 10:08 uur (Bewerkt op: 21-05-2024 10:09)

Hoi,

Ik raak zachtjes in paniek hiervan. Want in de syllabus is het vermeld, maar nog niet uitgewerkt. We gaan voor de anorganische chemie over naar een nieuwe naamgeving. Het laatste BiNaS heeft dit netjes opgepakt (kijk bijvoorbeeld naar Aluin in tabel 66A). Maar de leerlingen zijn hier nog niet aan toe. 

Daarbij moeten zij veel meer deeltjes kennen willen ze deze naamgeving goed kunnen doen. Hoe weet een leerling of er een eevoudig nummeriek voorvoegsel gebruikt dient te worden? De stof difosfaat was geen onderdeel van de syllabus. Om nogmaar niet te praten over disulfaten. 

Kortom, hoe zien jullie dit in de komende jaren? Gewoon, kop in het zand en doorgaan? Hopen dat een methode het oppakt? En wanneer dan? 

O ja, moet ook toegeven dat ik ook die "leerling" zou kunnen zijn. Want ook ik merk dat ik het niet altijd goed doe. 

Alvast dank,

Wouter

EDIT: vergat ik bijna https://www.kncv.nl/l/library/download/urn:uuid:b98c740e-5f00-4d10-9802-d92f457fe72b/iupac-anorganisch-nl.pdf?format=save_to_disk&ext=.pdf 

Antwoord:

Er zijn nog geen reacties