Inscannen van examens: handige manieren

Inscannen van examens: handige manieren

Door: de With | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 19:57 uur (Bewerkt op: 24-05-2024 19:59)

Ik ben benieuwd naar handige/slimme manieren om het examen in te scannen.

Bij ons op school hoeft het niet, maar ik dacht het deze keer eens te proberen, want we hebben van die handige multifunctionals met Scan-to-PDF-functie, waarbij de bestanden direct in de Onedrive opgeslagen worden. Prachtig. Wij werken op school wel met 'dubbel' A4 toetspapier, dus de volgorde zou dan behelpen worden, maar ach...

Bij de eerste poging werd een aantal blaadjes tegelijk door de automatische papierdoorvoer getrokken en bij de tweede poging bleef het examenwerk ergens midden in het apparaat steken. Ik heb dit scanexperiment toen stopgezet en maar gewoon alles nagekeken en opgestuurd naar de tweede corrector.

Mijn grote vraag is: wat werkt wél? Hoe pak je dit aan? Hoe sla je het daarna op (png, jpg, pdf)?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Antwoord:

Door: Harry van Loon | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 19:26 uur

Bij ons op school gaan de A-vellen goed op/door de kopieermachine.

Deze machine kan naast kopieren ook scannen.

De scan gaat automatisch naar het eigen emailadres. Een enkele keer storing, dus dat valt wel mee.

Door: Verhoeven | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 20:26 uur

Het lijkt me dat alle kopieerapparaten op scholen voorzien zijn van een automatische scanfunctie.

Ik leg alle A3 vellen per leerling uit. Stapel ze in dezelfde volgorde als Wolf. De grote A3-vellen-stapel heb ik vervolgens in 3-en gedeeld, zodat bij falen niet alles verloren gaat. Dit is overigens nog niet gebeurd, gelukkig. Wat helpt, is een 'strakke' stapel maken; alle bladen zo goed mogelijk boven elkaar dus. Tevens is het verstandig om de laagste 'dpi'-waarde bij de instellingen te kiezen. Op deze manier blijven de bestanden qua formaat behapzaam en nog steeds leesbaar.

Ik doe dit al een jaar of vier. Dit maakt het overleg een stuk zinvoller en anders bespaart het een hoop papier als je alles kopieert. Ook wil ik niet de docent van die ene klas zijn, waarvan de envelop is kwijtgeraakt bij het transport. Op deze manier blijft het gemaakte werk geldig.

 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 29 mei 2024, 15:57 uur

Wij hebben A4 als examenpapier. Dat gaat wel veel makkelijker door de scanner. Ik werk in batches van ± 4 leerlingen, anders raakt het werkgeheugen van de scanner vol of worden de bestanden te groot. Alsnog per leerling stapeltje uit de omslag halen, uitwerkbijlage apart scannen en alles weer in elkaar vouwen, maar dat is (als de machine meewerkt!) redelijk vlot gedaan. De tijdinvestering win je meer dan terug bij het overleg, doordat de 2e corrector niet alles hoeft voor te lezen.