CASIO fx-991EX (NIET grafisch)

CASIO fx-991EX (NIET grafisch)

Door: Taco Pestman | Datum: Donderdag 8 februari 2018, 10:32 uur

Beste collega's

Ik heb een vraagje over de bovenstaande rekenmachine. In mijn beleving mag deze machine gebruikt worden op het examen (vmbo-TL, havo en vwo). Hij voldoet in ieder geval aan de voorwaarden uit de bijlages van de beschrijving van de hulpmiddelen van het CvTE. Voor de zekerheid heb ik deze vraag nog gemaild, maar heb daar nog geen antwoord op. 

Deze rekenmachine heeft namelijk een aantal voordelen. Bijna de gehele tabel 7 uit binas zit standaard in het geheugen van de rekenmachine. Leerlingen kunnen dus rekenen met e ipv 1,602E-19. Dit scheel onnodige overtikfouten. Ook heeft hij een SOLVE functie. Hier gaat mijn vraag over.

Een leerling kan bijvoorbeeld in zijn rekenmachine intikken : 60=10012x3 en dan op SOLVE drukken en dan geeft de rekenmachine de uitkomst van x=2,210896782 in het display. Nu staat er in het correctievoorschrift de algemene regel dat een antwoord zonder berekening in principe 0 punten oplevert. Is het opschrijven van de bovengegeven ingevulde formule met het antwoord alleen voldoende om aan deze eis van het correctievoorschrift te voldoen?

Ik stel deze vraag expres al voor het examen, zodat ik, maar met name leerlingen die met deze machine werken niet in de problemen komen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

met vriendelijke groet,

Taco Pestman

Antwoord:

Door: Taco Pestman | Datum: Maandag 12 februari 2018, 13:23 uur

Ik hoop door even te reageren op mijn eigen bericht dat dit bericht dan meteen op de voorpagina komt te staan, zodat het eerder wordt gezien.

 

Door: Taco Pestman | Datum: Donderdag 8 maart 2018, 18:26 uur

Beste allen,

Ik heb bericht van het CvTE waarin zij mij duidelijk maken dat deze rekenmachine NIET is toegestaan op het CSE. 

Onderwerp is dus gesloten. 

Met vriendelijke groet

Taco