Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zondag 18 juni 2017, 15:45 uur

Geef uw commentaar

Antwoord:

Door: Sprokholt | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 11:38 uur

Ik vind de opmerking dat reacties 1 en 3 tegelijk plaats moeten vinden verwarrend. Ik een continuproces vinden alle reacties tegelijk plaats. 

 

Door: Theelen | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 13:51 uur

@ Sprokholt: inderdaad: vreemde opmerking.

Ik vind overigens ook vreemd dat de ceriumoxides bij de pijlen van de stofstromen staan terwijl er boven vraag 2 staat dat er in een reactor (DE reactor?) een fijn gaas is aangebracht bedekt met cerium(III)oxide. Dat doet toch echt vermoeden dat de ceriumoxides niet verplaatspaar zijn van reactor naar reactor. Of zie ik iets over het hoofd?

Door: Rianne Moleman | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 14:38 uur

@ Theelen

Precies waar ik ook op vastliep. Hoe kun je nu in een continuproces een gaas/net contant verplaatsen tussen 2 reactoren?

Door: Maas | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 17:49 uur

ja heb ik ook moeite mee. de tekst suggereert dat alle drie de reacties in dezelfde reactor plaatsvinden. Paas bij de vraagstelling word je naar twee of meer reactoren gevraagd. Ik kwam er ook niet uit omdat ik het gaas niet kan verplaatsen van ene naar andere reactor. nog getracht om dan reactie 1 in een eerste reactor te plaatsen en dan reactie 2+3 in een tweede reactor (immers CeO2 hecht vast ook op het gaas). maar hoe dan verder? dan nog steeds uitstroom zelfde gasmengsel. 'recirculatie' van O2 binnen 1 reactor kun je niet aangeven.

moeten we dit aan examenloket aangeven?

Door: Sprokholt | Datum: Woensdag 21 juni 2017, 20:41 uur

Het gaas wordt gebruikt voor het onderzoek. In de vraag moet een blokschema gemaakt worden voor een continuproces . Dat verklaart ook de opmerking over het tegelijk uitvoeren van reacties 1 en 3. Deze moet duidelijk maken dat de opgave over een andere situatie gaat.  

Gezien deze discussie lijkt dat niet gelukt.

Ik vind zowel de examens als het correctiemodel steeds meer op tekstverklaring aankomen. Om vragen correct te houden zonder antwoorden weg te geven, wordt alles er niet leesbaarder op. Soms zelfs verwarrend.