Vraag 21

Vraag 21

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:20 uur

Geef uw reactie.

Antwoord:

Door: Tel | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 00:11 uur

in bijlage is er een lijn in de stippellijn getekend. leerlingen zetten eenvoudig een ^ teken en rekenen verder.

tsja.....

Door: van de Velde | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 17:20 uur (Bewerkt op: 25-05-2018 17:20)

tsja, da's dan een heel kort vectortje. 

maximaal 1 scorepunt voor heel deze vraag dus, want de kracht langs P is niet juist getekend. 

sloddervossen mogen ook best een tik op de vingers toch?

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 16:58 uur (Bewerkt op: 26-05-2018 17:01)

Al jaren (en dat wordt eigenlijk best wel vervelend) moet er een verticale kracht ontbonden worden over twee symmetrisch schuine werklijnen. Voor wie wil examentrainen in plaats van natuurkunde aanleren een ideale gelegenheid.

Maar nu komt een leerling van me met een geheel eigen oplossing: hij tekent een horizontale hulplijn vanuit de punt van de zwaartekrachtvector, meet in de ontstane rechthoekige driehoek de schuine zijde op, deelt die lengte door twee omdat er twee identieke diagonale krachten zijn, en rekent dat om naar newtons, en komt zo perfect aan de gewenste 9,6 kN. 

En nu pas dringt overigens ook de onzin in dit jaarlijks terugkerende correctievoorschrift tot me door. Nergens wordt gevraagd die kracht te tekenen, de opdracht is slechts om door constructie de grootte van de kracht te bepalen. Mijn leerling construeert wel degelijk. En bepaalt netjes de grootte van de kracht.  

En daarmee moet ik ook mijn opmerking in mijn reactie hierboven intrekken: het CV kan wel eisen dat die krachtvector is getekend, maar goed beschouwd maken ze dat aan de kandidaat in de vraag niet duidelijk. 

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 17:03 uur

@Velde, mooie oplossing van de leerling. Gelukkig wordt deze oplossing gedekt door Regel 2.3.3.