Vraag 36 |
||
---|---|---|
Door: Ronald Korporaal
|
Datum:
Zondag
1
april
2018,
07:23 uur
Geef uw reactie. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Nicky Beumer-Duitman
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
09:54 uur
(Bewerkt op: 25-05-2018 09:57)
wat doen jullie mer verbrandingsenergie? en warmte? |
||
Door: Liane Gerritsen
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
10:27 uur
Warmte is sowieso fout. Dat komt pas vrij als het propaan wordt verbrand. Ik zou eigenlijk iets anders dan chemische energie niet goed rekenen. Het is niet zo'n moeilijke vraag die ze zouden moeten weten. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Vrijdag
25
mei
2018,
17:36 uur
alle methodes gebruiken een vrij eensluidend lijstje met vaktermen als "chemische energie" en fantasiebenamingen reken ik dan ook nooit goed |
||
Door: Vernooij-Renkema
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
17:57 uur
En hoe zit het dan met 'potentiële energie' ? |
||
|
Datum:
Zondag
27
mei
2018,
20:57 uur
ik ben dat formeel geheel met je eens, want vrijwel alle soorten energie zijn potentieel in de zin dat ze in een andere vorm zijn om te zetten (en/of arbeid kunnen verrichten) als ik wikipedia mag geloven: "In de natuurkunde is de potentiële energie van een voorwerp de arbeid die het voorwerp in staat is (potentie) te verrichten als gevolg van de toestand waarin het voorwerp zich bevindt." Of die definitie rechtsgeldigheid heeft weet ik niet: waarom zou dat tot voorwerpen beperkt zijn: er zijn bijvoorbeeld zat teksten die spreken over chemische potentiële energie. Maar het is sowieso breder dan de zwaarte-energie waarmee het meestal synoniem wordt gebruikt. Eerst maar eens en voor altijd vakbreed definiëren (wie heeft die autoriteit) voordat we examenmakers het vuur aan de schenen leggen? |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Maandag
28
mei
2018,
00:36 uur
Een lichaam heeft potentiële energie als het arbeid kan verrichten in een krachtveld (vandaar de h in de formule; het gaat om het afstandsverschil tussen twee plekken). Dat is hier niet aan de orde. |
||
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
19:21 uur
Niks persoonlijks, maar wat maakt jouw definitie beter dan een andere? Dat strak afgesproken te krijgen is ons vakgebied nog niet gelukt. We hebben niet een bijbel waarin dit soort dingen voor eenieder is vastgelegd. Dan moeten we daar ook geen examenpunten op vasthangen. |
||
Door: Luc Gesser
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
19:36 uur
Dat is de definitie van potenttële energie. Het geld ook voor een elektron ten opzichte van een atoomkern. |