vraag 18 elektromagneet

vraag 18 elektromagneet

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 19 juni 2018, 18:05 uur

Alle antwoorden zijn fout. 

C is formeel fout omdat er met die wisselspanning geen permanent magnetisch veld is. Ik vind dat eerder een valkuil, daarover later meer.

Het volgens het CV juiste antwoord B is ook fout. Als een elektromagneet alleen op gelijkspanning zou werken zouden er geen galvanometers, geen 100 Hz-tijdtikkers en zelfs geen transformatoren bestaan. Om helemaal zeker te zijn ben ik terug naar school gefietst, een spoeltje van 600 windingen aangesloten op AC 50 Hz en een paar volt. Alles van ijzer wordt prima aangetrokken, vijlsel, paperclips, en de plaatjes die wij gebruiken om onze staafmagneetjes kop-aan-kont te bewaren (en die zodra ze los zijn van hun magneten geen merkbaar magnetisme meer vertonen, en dus weekijzer zullen zijn) . Ongetwijfeld minder efficiënt dan DC-magneten, en die efficiency zal hoogstwaarschijnlijk verminderen bij hogere frequenties of bij materiaal met grotere magnetische hysterese, maar dat spoeltje trok prima ijzer aan. 

Antwoord A is ook fout. Ik heb de proef gedaan met en zonder weekijzeren kern, de paperclips werden nog steeds aangetrokken, voor mijn gevoel zelfs beter al heb ik niet geprobeerd dat te meten. 

Eigenlijk is antwoord C het beste antwoord, omdat dat als enige "JA" bevat. Aras heeft gelijk, de oplader werkt als een elektromagneet en kan ijzer aantrekken. Gezien die bewering van Aras in de vraagstelling kan de verkeerde reden waarom het JA moet zijn in antwoord C voor een vmbo-er in mijn ogen als valkuil worden beschouwd, vooral vanwege het ontbreken van een ander "JA"-antwoord met een beter argument.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Donderdag 21 juni 2018, 18:51 uur

aanvullend correctievoorschrift is gearriveerd, 

"Op pagina 8, bij vraag 18 moet altijd 1 scorepunt worden toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven antwoord.

Toelichting: De bewering in vraag 18 is niet goed geformuleerd en kan aanleiding geven tot verwarring."

 

Van de toelichting denk ik het mijne, maar vooruit.