Algemeen

Algemeen

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 07:28 uur

Hier kunt u uw opmerkingen over het examen in het algemeen kwijt

Heeft u opmerkingen bij bepaalde opgaven, Kijk dan of deze al bij de onderwerpen staat, maak deze anders aan.

Antwoord:

Door: van den Berg | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 23:40 uur

Wat vonden jullie van het examen? Ik vind het een pittig examen met veel moeilijke reactievergelijkingen, veel te veel leeswerk (waarbij de leerlingen meer worden getest op leesvaardigheid dan scheikunde) en in vergelijking met vorig jaar een stuk lastiger. 

Hoe denken jullie hierover? 

Door: Zwart | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 23:52 uur

Dag 'Berg',

 

Helemaal eens. Het examen is voor VMBO leerlingen heel pittig. Er werd veel toepassing en inzicht van de leerlingen verwacht. 
Ik ben benieuwd naar reacties van andere docenten.

Groet,


Madeleine

Door: Sies | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 11:53 uur

Ook ik vond het een lastig examen voor de leerlingen. Het wordt steeds taliger. 

Rob

Door: Scholte | Datum: Zaterdag 19 mei 2018, 17:30 uur

Ik heb gisteren een aantal leerlingen gesproken. Zij vonden het werk erg moeilijk. Vanochtend had ik een examentraining voor HAVO scheikunde. Het werk zelf had ik gisteravond gemaakt en het is inderdaad vrij talig en vraagt vaardigheden die de meeste van mijn l.l. niet bezitten. Ik heb nu van alle l.l. de mkv nagekeken. Normaal heb ik heel wat leerlingen die 2/3 goed hebben, maar deze keer is er bijna geen leerling. Dat voorspelt weinig goeds!

In het correctievoorschrift zit ook een fout: antwoord vraag 9 is 75 g (en niet 75,0 g), n.l. kleinste aantal significante cijfers =2 (50 g, 30 %)

Hans Scholte, Hervormd Lyceum West Amsterdam

Door: Snel | Datum: Zondag 20 mei 2018, 10:37 uur

Ik heb het werk nagekeken en verrassend weinig spreiding in het aantal punten per leerling. Laagste heeft er 21, hoogste slechts 40. Een heel aantal zit rond de 35 punten. Niet echt een kenmerk van een goed examen.

Door: Numan-Osinga | Datum: Maandag 21 mei 2018, 18:19 uur

Ik vond dit een zeer pittig examen en niet vergelijkbaar met voorgaande jaren. Vooral het niveau aan taalgebruik is hoog. Mijn leerlingen scoren tussen de 24 en 51 punten, het merendeel onder de 50%. Zo jammer dat de onderwerpen van het examen zo niet aanspreekbaar zijn voor de vmbo leerling, aansluiting bij de belevingswereld is ver te zoeken. 

Door: Pluim | Datum: Maandag 21 mei 2018, 20:37 uur (Bewerkt op: 21-05-2018 20:39)

Pittig examen waarbij grote verschillen gaan ontstaan. Leerlingen die reactievergelijkingen en rekenwerk goed begrijpen komen er wel uit, maar er zijn ook leerlingen die vervolgens erg laag onder de 30 punten scoren. De trend is dat het elk jaar zwaarder wordt voor de leerlingen en selectie in klas 3 naar 4 belangrijker begint te worden.

Na donderdag ga ik mijn leerlingen via een enquete vragen om de vakken waarin ze examen hebben gedaan te laten noteren in volgorde van moeilijkheid.

Mijn hypothese is dat het examen scheikunde door veel leerlingen als moeilijk wordt ervaren en dat heeft mogelijk zo zijn gevolgen voor wie volgend schooljaar scheikunde gaan kiezen. Immers er wordt natuurlijk wel over gesproken in de omgeving.

Ik zal mijn resultaten delen.

Door: Overweg | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 11:47 uur

Ik sluit me aan bij wat hiervoor genoemd is.

Sommige leerlingen hebben meer moeite met het begrijpen van de eigenlijke vraag, dan met het beantwoorden ervan.
Ook de (veelal) lastige reactievergelijkingen maken het tot een moeilijk geheel.

Door: Jasper de Jong | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 20:06 uur (Bewerkt op: 22-05-2018 20:15)

Ook ik vond het een pittig examen voor de leerlingen. Niet altijd op het juiste niveau en testen we leesvaardigheid of scheikundige kennis?

En meerkeuzevragen met keuzes van A t/m E (2x) en zelfs een keer A t/m F, vreemd. Die laatste zou ook net zo goed een open vraag kunnen zijn geweest.

Wat mij betreft hebben wij de afgelopen jaren betere examens gehad.

Door: Fokke de Boer | Datum: Woensdag 23 mei 2018, 09:09 uur

Eens met het bovenstaande, mijn leerlingen hadden gemiddeld slechts ongeveer 35 punten. Ook miste ik vragen over polymeren, iets waar ik wel ruim tijd aan heb besteed :-(