Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ade Hoekstra
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
12:48 uur
@Gilbert: ik reken dit goed |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
13:17 uur
Het H2O-molecuul is niet het deeltje dat tunnelt. Lijkt me dus geen correct antwoord. |
||
Door: Ockhorst
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
15:08 uur
Inderdaad gaat het over een H-atoom dat tunnelt, dus niet een molecuul. Dus iets over (of op basis van) de deBroglie golflengte van H2O kan geen punten opleveren. |
||
Door: Paul Neggers
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
21:23 uur
Als wij er allemaal samen niet uitkomen, lijkt het mij zinvol om het examenloket om uitleg te vragen. Heetf iemand dit al gedaan?
|
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Dinsdag
29
mei
2018,
23:05 uur
Nog niet, maar het tabje staat open. Wat is eigenlijk verstandiger? Alle problemen met vraag 9-12 in één melding stoppen, of per vraag een aparte melding maken? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Woensdag
30
mei
2018,
09:42 uur
Ik heb gisteren drie klachten bij het examenloket ingediend. Ten eerste over vraag 9: volgens mij heeft een leerling volgens de syllabus niet hoeven leren dat de tunnelkans groter is als de golflengte groter is dan de breedte van de barrière. Ten tweede over de koppeling tussen vraag 9 en 10: verkeerd redeneren bij 9 leidt bij consequent toepassen ook tot een verkeerd antwoord bij 10. Ten derde over de koppeling tussen vraag 9 / 10 en vraag 12: verkeerd redeneren bij 9 en/of 10 leidt bij consequent toepassen ook tot een verkeerd antwoord bij 12. En dan heb ik het nog nergens over de fysische juistheid van de opgave gehad. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
30
mei
2018,
10:46 uur
@Dankers: heb je bewust de fysische juistheid buiten je klacht gelaten? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Woensdag
30
mei
2018,
11:11 uur
Ja, want ik begrijp de opgave zelf niet goed genoeg om er zeker van te zijn dat ik wel een fysisch correct verhaal ga houden. En ik wil niet een antwoord krijgen waarin ik gewezen word op mijn natuurkundige fouten en waarbij de rest van mijn klacht dan niet beantwoord wordt. Juist het feit dat de meerderheid van de docenten hiermee al lijkt te worstelen geeft volgens mij aan dat het buiten de syllabus valt. |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Donderdag
7
juni
2018,
19:19 uur
De fysische juistheid is puur het volgende: Tijdens het tunnelen gaat er geen energie verloren (anders was het geen tunnelen), maar zodra het deeltje de bariëre doorbreekt zal deze een binding aangaan. Hierbij komt WEL warmte vrij. Vandaar de val in energie. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
7
juni
2018,
20:13 uur
Ik probeer in dit soort situaties altijd het micro- en het macroniveau te scheiden. Praten over "het deeltje" betekent microniveau. Op dit niveau gaat het deeltje naar een gebied met een lagere potentiële energie, waardoor het aan kinetische energie wint. Er is geen sprake van energieverlies. Praten over "warmte" betekent macroniveau. Op dit niveau gaat een hoeveelheid OH een reactie aan met een hoeveelheid H2. Hierbij ontstaan H2O en H en komt warmte vrij. De twee beschrijvingen zeggen eigenlijk hetzelfde. |