Vraag 15

Vraag 15

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:46 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 26 mei 2018, 14:41 uur

@ Heere-Alkemade (zie reacties die per abuis onder vraag 14 staan):

Volgens mij valt de marge onder het completeren, dus ik zou bij afleesfouten die leiden tot een antwoord buiten de marge het derde bolletje wel toekennen, zolang het wel duidelijk is dat de leerling echt de steilheid van de grafiek volgens een correcte methode (dus een waarde van λ2 gedeeld door een waarde van F) probeert te bepalen.

Door: Erik van Beek | Datum: Maandag 28 mei 2018, 20:33 uur

Ik neem aan dat het laaste bolletje slaat op het invullen van 1 / ( ρ * f2). Wat te doen bij leerlingen die iets verkeerd bepalen. Verliezen deze als de frequentie hierdoor verkeerd is de laatste twee bolletjes of enkel het bepalen van de steilheid (3e bolletje)

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 28 mei 2018, 20:54 uur

@Erik:

Steilheid verkeerd bepaald (door slordig aflezen, of (zoals ik ben tegengekomen) door de afgelezen λ2 nog eens te kwadrateren): 3e bolletje weg. Met de verkeerde waarde voor de steilheid foutloos verder rekenen kan nog wel het 4e bolletje opleveren. Ik zie in elk geval niet zo snel hoe je het bepalen van de steilheid zo substantieel kunt vereenvoudigen dat ook het completeerpunt van het 4e bolletje in gevaar komt.

Door: Erik van Beek | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 17:33 uur (Bewerkt op: 29-05-2018 17:35)

Een leerling kan hierbij natuurlijk wel het completeer punt verliezen als hij enkel pl invult en niet gelijk stelt aan iets wat lijkt op een rico.

Bv.   f=sqrt(1/(1,24*10-4​​​​​​)) = 89,8 Hz

Door: Russeler | Datum: Donderdag 31 mei 2018, 15:45 uur

Waarom is het antwoord van deze vraag in 2 significante cijfers terwijl je met 3 significante cijfers werkt?

Door: Erik van Beek | Datum: Donderdag 31 mei 2018, 19:56 uur (Bewerkt op: 31-05-2018 19:56)

@Russler,

Dit omdat in het antwoord van de leerling enkel gerekend wordt met de lineaire massadichtheid en deze is in 3 significante cijfers. (Natuurlijk als de lln het goed doet is het correcte antwoord in 2 signicante cijfers. )

Door: Russeler | Datum: Donderdag 31 mei 2018, 21:29 uur

@Erik, beide gegevens die je moet gebruiken zijn in drie significante cijfers, dus dan toch ook je antwoord en zou zelfs  een antwoord in 4 sign. cijfers goedgerekend moeten worden.

Door: Jacco Dankers | Datum: Vrijdag 1 juni 2018, 13:10 uur

Bij het bepalen van de steilheid lees je waardes af in twee significante cijfers. Dat de steilheid zelf in drie significante cijfers is genoteerd, is omdat dit een tussenantwoord is, niet omdat de steilheid werkelijk in drie significante cijfers bekend is.