Vraag 25

Vraag 25

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:48 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Laagwater | Datum: Zondag 27 mei 2018, 09:54 uur

hier worden zeer direct twee waarden gevraagd. In het antwoord model willen ze er ook uitleg bij. Althans om het derde bolletje te scoren. leerlingen doen dat niet omdat ze daar niet naar gevraagd wordt. Heveel punten kan dit opleveren? volgend model maar 2, maar ik vind gewoon 3. Is bij de landelijke vergadering gemist denk ik. Tijdnood?

Door: Boer | Datum: Zondag 27 mei 2018, 13:33 uur

beide keren wordt er gesproken over 'waarden' Dat impliceert dat alleen één getal geven niet voldoende is.

alle waarden groter dan (of in 2e geval kleiner dan) is dan voor het 3e bolletje. Dat is geen uitleg, maar nodig voor beantwoorden vraag.

 

 

Door: Boer | Datum: Zondag 27 mei 2018, 13:38 uur

Ik heb wel een andere vraag: mag 3e bolletje gegeven worden als leerlingen wel aangeven bij 1e gedeelte 'groter dan'  (bv foute waarde 12,4 V) en bij 2e gedeelte aangeeft: waarden tussen 11 en bv 12,4V? Ik interpreteer hier dat 12,4 de afgelezen waarde is.

En dat een leerling dan blijkbaar vindt dat onder 11 V niet meetelt omdat grafiek niet verder loopt..... : wel of niet 3e bolletje?

 

Door: Kees de Lange | Datum: Zondag 27 mei 2018, 16:42 uur

@Boer

Ik vind dat het 3e bolletje gegeven mag worden als een leerling aangeeft tussen11 en 12,5. Omdat de grafiek niet doorloopt kan een leerling denken dat beneden 11 V er geen stroom geleverd wordt.

Door: Borgonjen | Datum: Zondag 27 mei 2018, 22:28 uur

Dit komt dus veel voor.

de aanvulling van de vergadering leidt anders tot de merkwaardige situatie dat kandidaten die alleen het snijpunt aflezen en zeggen <12,4V het 3 e bolletje wel krijgen, en genoemde kandidaat niet

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Maandag 28 mei 2018, 00:15 uur

Het 3e bolletje vraagt niet om uitleg van de leerling, maar dat er inzicht getoond wordt dat...

M.i. betekent dat dus dat als de leerling bijv antwoord:

"- Als Uzp>12,4V

- Als Uzp <12,4V" 

Deze leerling zou dan 1e en 2e bolletje niet hebben vanwege verkeerde waarden voor Uzp, maar 3e bolletje nog wel, want inzicht is impliciet getoond dat accu oplaadt als Uzp > hoogst afgelezen waarde (in dit geval 12,4V) én inzicht is getoond dat accu stroom levert aan het zp als Uzp<laagst afgelezen waarde (in dit geval dus ook 12,4V).

Er zijn bij mij ook veel leerlingen die Uzp = 11V als ondergrens zien en aannemen dat daaronder geen stroom meer loopt en dan bij het tweede streepje antwoorden dat accu stroom levert aan het zp als Uzp < 11V. Het is m.i. ook niet eerlijk om dat fout te rekenen.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Maandag 28 mei 2018, 23:01 uur

Ook tegengekomen: "er zijn geen waarden waarvoor de accu stroom levert aan het zonnepaneel, want de stroom door het zonnepaneel wordt nooit negatief". Dit keur ik goed onder aanroepen van algemene regel 3.3.

Door: Pieter Lukey | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 09:24 uur

Als een leerling opschrijft dat de accu stroom levert aan het zonnepaneel voor 11,0<Uzp<12,4 is de laagst afgelezen waarde 11,0 V. Toekennen van het 3de bolletje is in dit geval dus in strijd met het correctievoorschrift.

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 22:13 uur

behalve als het "afgelezen waarde " bij het 3e bolletje op het "aflezen van de waarde xx V" van de twee bolletjes erboven slaat