Vraag 23

Vraag 23

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 08:54 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Maandag 21 mei 2018, 16:27 uur (Bewerkt op: 21-05-2018 16:37)

Ik ben het niet eens met het indien omdat een dergelijke verklaring met de juiste uitleg (osmose) zeker nog wel goed is. Zeker een leerling met biologie zal (kunnen/gaan) redeneren met osmose in het achterhoofd. Zoals één zo'n leerling formuleert: "ze worden links gevormd de concentratie stijgt, de concentraties aan beide zijden zullen gelijk "willen" worden dus bewegen ze van links naar rechts." Dit antwoord geeft een goede reden voor de beweging van de H+ ionen (die door het ladingsverschil nog eens extra hard door het membraan heen zullen willen gaan maar er wordt niet gevraagd naar de grootste drijvende kracht).

De vraag koppelt ook met 22 uiteraard maar als een leerling daar een beetje een rommeltje van heeft gemaakt (hetgeen helaas nog wel eens gebeurt) is er niet meer uit te komen of ze nu van links naar rechts of rechts naar links gaan. Als er bij vraag 22 gekozen was voor één halfreactie was deze koppeling ook minder ongelukkig geweest. (Bv als een leerling één van beide halfreacties omdraait en er twee keer aan dezelfde kant elektronen staan is er niet meer uit te komen welke kan de H+ ionen opgaan....)

Door: Manon van der Waal | Datum: Maandag 21 mei 2018, 17:46 uur

Ik lees het indien antwoord echt zoals het er staat. Dus als ze extra uitleg hebben gegeven over concentraties lijkt het mij gewoon een goed antwoord dan.

Door: Theelen | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 12:27 uur

Kom bij een aantal leerlingen tegen dat ze (proberen) te redeneren vanuit de 'poling' (pluspool of minpool) in de vereenvoudigde weergave van de elektrochemische cel.
Levert natuurlijk niets op qua punten, maar begrijp wel dat leerlingen door deze informatie verkeerd beginnen te redeneren en dan niet meer naar het elektroneutraliteitsprincipe omkijken.
Misschien had daar beter 'pool' bij kunnen staan dan een kwalificatie.

Door: Hurenkamp | Datum: Dinsdag 22 mei 2018, 23:31 uur

Extra complicerend: bij elektrolysesituatie is de poling (teken van elektrodes, die bij elektrolyse gelijk is aan teken van de daarop aangesloten pool van de externe spanningsbron) zodanig, dat Hbinnenin de cel wel altijd naar de negatieve elektrode (beter: de elektrode met de laagste elektrodepotentiaal) gaat. Tijdens stroomleverende situatie geldt dat niet.

Deze elektrochemische vraag heeft nare voetangels.

Door: Visser-Meijer | Datum: Woensdag 23 mei 2018, 13:52 uur

Ik heb leerlingen die stellen dat H+ ionen van plus naar min gaan en dus van links naar rechts. Ik heb nu 1 punt toegekend naar analogie van de eerste opmerking, maar ik vraag me af of je het niet helemaal goed zou mogen rekenen naar analogie van de eerste opmerking.

Door: van Rijckevorsel-Krijnen | Datum: Woensdag 23 mei 2018, 17:58 uur

Heb ik fout gerekend. Volgens mij veronderstelt de leerling dat de H+ van de plus- naar de minpool gaat omdat plus-deeltjes aangetrokken worden door de min-pool, wat dus fout is. Er moet naar mijn idee echt staan dat ze gevormd worden bij de pluspool en daarom naar de minpool gaan.

Door: Tamas | Datum: Vrijdag 25 mei 2018, 12:34 uur

Ik heb voor de antwoord van collega Visser ook 1 p gegeven.