Vraag nakijken; discussie significantie en andere vakspecifieke regel. |
||
---|---|---|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Zondag
17
juni
2018,
20:42 uur
(Bewerkt op: 17-06-2018 21:41)
Hoi, Ik heb de volgende mail naar het examenloket gestuurd. Nog geen antwoord, want net pas tijd voor gevonden....Maar wat vinden jullie? Goedendag,
Ik kijk nu al enkele jaren Scheikunde examens na en loop telkens tegen de volgende discussie aan met mijn eerste en tweede correctoren. Het gaat hier om de vakspecifieke regels 2.1. Significantie en 3.2 Coëfficiënten. Ik probeer eerst de situatie te schetsen, waarna ik per situatie een aantal opties (A, B…) geef die naar mijn inzien de mogelijkheden van beoordelen geven. Kan u aangeven welke correct is en/of een bijkomende optie aanduiden?
De volgende gaan over 2.1 Significantie en worden gedeeltelijk ondersteund door de bijlage. Die ik van de betreffende docent mocht gebruiken.
Nu een andere vraag op basis van en 3.2 Coëfficiënten. − als de coëfficiënten niet zijn weergegeven in zo klein mogelijke gehele getallen; In het VWO Sk 2018-I wordt gevraagd om halfreacties bij vraag 22. Tellen deze ook als reacties in deze zin?
Alvast dank voor uw antwoord. Als verheldering nodig is, ben ik beschikbaar.
WouterLink naar afbeelding, omdat hij niet weergegeven wordt... |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Wiekart-van Heek
|
Datum:
Vrijdag
22
juni
2018,
10:28 uur
Bij significantie zou ik antwoorden: 1A (deelfout neem ik aan : in plaats van x, dat is geen rekenfout, dus los van significantie) rekenfout is volgens mij een intyp-fout, een verschrijving , ... 2B en 3B Bij coefficienten: 1B en 2B met dienverstande dat er voor het bolletje van de 2e halfreactie 1p aftrek is. Niet voor de andere te verdienen bolletjes |
||
Door: Gemeren
|
Datum:
Vrijdag
22
juni
2018,
22:28 uur
Heel interessante vraag! Over significantie vind ik: 1B, 2A, 3B Immers er staat in regel 3.2: "Als de UITKOMST meer dan.....significant cijfer..........", dus aftrek voor significantie alleen als er i.i.g. een (eind)uitkomst is. Over 2 wil ik trouwens de discussie ook wel eens aangaan, aangzien je bij een fout antwoord punten geeft voor goede bolletjes.... Ik ben benieuwd naar de gemene deler in de reacties. Jammer dat we voor zoiets als dit niet bij het CvTE terecht kunnen.
|
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Zaterdag
23
juni
2018,
12:48 uur
(Bewerkt op: 25-06-2018 22:46)
Ik heb nog geen antwoord gehad van CvTE. Maar blijf aandringen. Veel belangrijker....waar staat dat UITKOMST de correcte uitkomst moet zijn? Wat een leerling produceert, is toch een uitkomst? Mogelijk moeten we ze nog beter trainen in het beschouwen van hun antwoord. Ik meld nog wel eens aan mijn leerlingen dat ze erbij moeten zetten als ze niet verder komen. En het liefst waarom niet. Al is het maar omdat ze tijdens dat beschrijven vaak hun fout inzien. Als corrector ben ik niet in staat in te zien of een leerling in zijn ogen een UITKOMST produceert of gewoon prutst. Dat is toch ook de reden dat we ze vaak zeggen de vraag te herlezen/op te noemen in hun antwoord? Wordt leuke discussie dit. Wouter |