Vraag 3

Vraag 3

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:05 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 10:54 uur

Als een leerling v = fλ noteert en voor v een andere waarde dan de lichtsnelheid invult (en ook niet gelijk aan wat bij vraag 1 is gebruikt): gaat dit dan ten koste van het eerste of derde bolletje?

Ik ben geneigd te zeggen dat de leerling de goede formule gebruikt, maar de verkeerde waarde invult en dus het derde bolletje mist. Maar er zullen vast ook collega's zijn die zeggen dat de formulering "c = fλ" in het c.v. ook vereist dat de letter c is genoteerd of dat de juiste waarde is ingevuld. Maar dan zou ik in het c.v. een formulering hebben verwacht zoals bij vraag 1: "gebruik van v = fλ met v = c".

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 10:14 uur

Die c staat daar wel heel expliciet, dus die vereis ik wel. In de meeste gevallen maakt het niet uit of je het 1e of het 3e bolletje afpakt, maar als er naast een verkeerde snelheid ook nog een rekenfout gemaakt wordt, kost dat in dit geval m.i. 2 punten.

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 14:48 uur

eerste bolletje weg, zie ook landelijk verslag

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Vrijdag 18 mei 2018, 15:05 uur

Landelijk verslag meldt niks over het vermelden van c of v.

Als een leerling bij vraag 1 de geluidssnelheid heeft gebruikt en deze in deze vraag weer gebruikt, kan hij alleen maar v = fλ noteren. Er is dan namelijk geen sprake van v = c. Dat kun je de leerling dan niet nog een keer aanrekenen. Hiervoor wordt ook voorzien in het c.v.

Als een leerling v = fλ  gebruikt en vervolgens v specificeert als c, dan is dat wiskundig gelijk aan zeggen dat c= fλ. Als een leerling hier een andere snelheid gebruikt dan c of de in vraag 1 gebruikte waarde, dan kost dat logischerwijs het eerste bolletje.

Bovenstaande lijkt mij de meest logische, redelijke en schappelijke oplossing.