Vraag 14

Vraag 14

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:07 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Harten | Datum: Maandag 14 mei 2018, 21:26 uur

ik vind dat het antwoord bij grafieken als deze aflezen op 2 significante cijfers ligt.

Door: Kortstra | Datum: Maandag 14 mei 2018, 23:08 uur

Dus 9,4; 9,5; 9,6 of 9,7 m/s2 goed keuren. Lijkt me een juiste werkwijze.

Door: Harten | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 07:59 uur

maar ook 4 significante cijfers fout keuren

Door: Maaike van Egmond | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 10:52 uur

Delta v lees je in 4 significante cijfers af en delte t in 3 significante cijfers, dus antwoord in 3 significante cijfers...

Door: Harten | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 14:13 uur

Dat vind ik knap op deze cm schaal op 4 signifcanten een delta v aflezen.

Door: Harry Schreurs | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 17:23 uur

De grafiek is toch goed af te lezen? De lijn snijdt een aantal roosterpunten. Die van vr 9 is veel lastiger (en daarom dus daar wel twee cijfers).

Door: van Garderen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 19:34 uur

Dus als de lijn door een roosterpunt gaat, dan kun je hem opeens nauwkeuriger aflezen? Dat is niet wat ik mijn leerlingen leer.

De helft of een kwart van een schaaldeel, dan houdt het echt wel op. betekent +- 5 voor de tijd. Is dat drie significanties?

Door: Bernard La Rivière | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 20:43 uur

Foutenleer, Omgaan met onderzoeksgegevens in de chemie, dr. J.L. Derissen (UU, 2008) zegt het volgende:

"Er moet altijd worden geprobeerd om een meetuitkomst zo te noteren dat het laatste cijfer, en niet meer en niet minder dan dat, onzeker is."

En bij grafieken is dat ook zo. Dan is de tijd inderdaad 3 significante cijfers. En de snelheid 3 of 4 afhankelijk van de waarde die je afleest en dat komt omdat de waardes niet met hetzelfde aantal significante cijfers is weergegeven. Dit had 200,0 moeten zijn om gelijk te komen met 1200 of wellicht 0,200E3 en 1,20E3.

En we weten dat "ons" systeem regelmatig faalt ten opzichte van de "echte" foutenleer. En daarom mogen we er eentje naast zitten. Drie lijkt me de meest logische keuze hier. Twee is te weinig. En vier niet consequent.

 

Door: van Garderen | Datum: Dinsdag 15 mei 2018, 21:54 uur (Bewerkt op: 15-05-2018 22:04)

De schaaldelen bij de grafiek blijft gelijk. Dus ook met evenveel decimalen noteren. De waarden bij de grafiek zijn geen meetwaarden, maar definitie. Daar zit de onnauwkeurigheid niet in, die zit in het aflezen. En ja als je in een grafiek kleine getallen afleest, dicht bij de as dus, dan is dat onnauwkeuriger dan grote getallen. Dus de significantie is afhankelijk van de plek waar je afleest.

Vergeet ook niet dat wij het nog steeds hebben over een raaklijn. Draai die voor de grap eens een halve graad en lees dan af. Het is niet voor niets dat het antwoord een marge van 0,19 accepteert. Dat zegt al dat je hem niet in drie significanties kunt bepalen. 

Door: Bernard La Rivière | Datum: Woensdag 16 mei 2018, 10:40 uur

Significantie zegt iets over de nauwkeurigheid van je waarden. De marge komt voort uit het scheef kunnen tekenen van de raaklijn (in dit geval). Beide zijn van belang. Maar hebben niet zoveel met elkaar te maken.