Vraag 7 |
||
---|---|---|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
20
juni
2018,
09:58 uur
Uit het CV: "De schuin geplaatste lift kan een grotere wrijvingskracht op het pakket uitoefenen." Dit zie ik niet in. De normaalkracht van het plateau op het pakket wordt kleiner bij schuin zetten van de lift. De schuifweerstandcoëfficiënt verandert niet, dus de maximale schuifweerstand wordt dus kleiner, niet groter. Blijkbaar is niet alleen quantum een lastig onderwerp :) |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Huub Franzel
|
Datum:
Woensdag
20
juni
2018,
11:53 uur
Je hebt gelijk bij een contante snelheid. Bij afremmen moet de normaalkracht op de schuine onderkant groter worden en hierdoor wordt die wrijvingskracht ook groter. De normaalkracht op de linker zijkant van het pakket wordt tijdens het afremmen kleiner. |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
20
juni
2018,
12:34 uur
Ha, scherp @Franzel! Ik vermoed dat het van de combinatie van schuifwrijvingscoëfficiënt, hellingshoek en vertraging afhangt of de schuifwrijving groter of kleiner wordt vergeleken met een horizontaal plateau. Leuke puzzel! |
||
Door: Borgonjen
|
Datum:
Donderdag
21
juni
2018,
11:40 uur
Hieruit blijkt al dat het tweede antwoord te kort door de bocht is. Het is twijfelachtig of een leerling dit antwoord zal geven, en zo ja is het twijfelachtig of dit (zonder nadere toelichting) van enig inzicht getuigt. Maar ik zou er toch een punt voor geven. |