Vraag 14

Vraag 14

Door: Ronald Korporaal | Datum: Zondag 1 april 2018, 09:13 uur

Hier uw reactie.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 08:43 uur (Bewerkt op: 27-05-2018 09:00)

Dit is een brij bij veel leerlingen. Ik wens iedereen veel succes. Hieronder wat van mijn bevindingen;

102/44 = 2,3 (mol CO2 / mol C2H2F4) (2 punten) x 1300 = goede antwoord. Deze uitwerking mis ik in het cv. Of misschien volgt dit al uit de "korte" berekening in t begin. Het is in elk geval 3p

Wat ik heb toegepast; als ergens in de berekening vermenigvuldigd wordt met de factor 1300 heb ik een punt gegeven.

Wanneer de molmassa van C2H2F4 incorrect is (of die van CO2); een punt eraf.

Wanneer de hoeveelheid mol van 1 kg C2H2F4 (of de hoeveelheid kg van 1 mol) correct is uitgerekend heb ik een punt gegeven.

En dan deze berekening; 1000 / 101 (foute MM) = 9,8 mol dan 1300 / 9,8.. = 131.. (??) dan 1/44 = 0,022 .. dan 113 / 0,02 = 5790 mol CO2

Deze berekening komt neer op 1300 / (1000/101) x 44 en twee fouten zijn; foute MM (101 ipv 102) en dan niet 101/44 maar (101 x 44)/1000. Factor 1300 wel goed toegepast. 1 punt.

Door: Reinier Maasman | Datum: Zondag 27 mei 2018, 08:56 uur

Volgens het cv worden alleen punten toegekend aan juiste berekeningen en niet aan het eindantwoord. Een aantal leerlingen geeft het eindantwoord in een onjuist aantal significante cijfers. Moet dit wel beoordeeld worden of is dat niet nodig in dit geval?

Door: Muller | Datum: Zondag 27 mei 2018, 11:11 uur

Aangezien er in het correctiemodel de opmerking "significantie niet aanrekenen" ontbreekt moeten de regels voor significantie toegepast worden, dus 3,0 of 3,013 zijn ook goed.

Door: Gemeren | Datum: Zondag 27 mei 2018, 12:28 uur

@Maasman

Zie vakspecifieke regels, 3.2 eerste streepje. Fouten in signifcantie in eindantwoorden dienen altijd aangerekend te worden tenzij er staat dat dat niet hoeft.

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Maandag 28 mei 2018, 10:20 uur

Ik heb veel leerlingen die 1000/102 = 9,8 en 1000/44 = 22,7 hebben en meer niet.

Of ze rekenen nog 22,7/9,8 = 2,3 uit en stoppen dan

Het laatste is 1 stap van de 3 punten verwijderd (want alleen vermenigvuldigen met 1300 ontbreekt) dus 2p?

Het uitrekenen tot 9,8 (of 22,7) is al 1p waard in het CV lees ik

 

 

Door: Schaareman | Datum: Maandag 28 mei 2018, 14:30 uur

Als ze op de factor 2,3 uitkomen is dat mijns inziens idd 2p.

Door: Groeneweg | Datum: Maandag 28 mei 2018, 23:09 uur (Bewerkt op: 28-05-2018 23:12)

Zoals gezegd, hopen op een aanvulling op het correctiemodel. Ik hoop op

- Van beide stoffen het aantal mol in 1,0 kg uitrekenen  1 pnt

- het berekende aantal mol CO2 delen door het berekende aantal mol C2H2F4   1 pnt

- het berekende aantal mol CO2 delen door het berekende aantal mol C2H2F4 vermenigvuldigen met 1300

 

Ook veel leerlingen doen het volgende:

1 x 103 / 102 x 1300

Volgens mij geen punten.

 

Door: Hemelsoet | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 10:12 uur (Bewerkt op: 29-05-2018 10:12)

@Groeneweg

1000/102 is van het 2de voorbeeld de eerste bol. Dus m.i. 1 punt waard. Dan neem ik tenminste aan dat er wel een antwoord volgt.

Door: Muller | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 13:28 uur (Bewerkt op: 29-05-2018 13:34)

Wat doen bij: "3013 mol CO2"

Eén significant cijfer teveel, en daarom geen noodzaak voor ...103, dus gewoon 3 punten.

Door: Rijneveld | Datum: Dinsdag 29 mei 2018, 13:46 uur

@Muller

Eens