Algemeen

Algemeen

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2019, 22:16 uur

Hier kunt u uw opmerkingen over het examen in het algemeen kwijt

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 20 mei 2019, 23:54 uur

Ik vind het een beetje een raar examen. En wat is er mis met bijlagen? Zijn we echt geboren voor het overnemen van tabelletjes?

De beteren waren lang bezig en liepen soms echt klem, frustratie. Degenen vlak daaronder vielen echt door de mand, lijkt wel. Die daaronder voldoen aan mijn voorspelling.

Ik gooi al mijn zeikdingetjes hier maar neer, want word kriebel van het maken van allemaal topics.

Vraag 4....tot welk stadium van de raffinage mag je gaan. Het correctiemodel geeft voorbeelden uit alle niveau's. Dus wat te denken van nafta? En gasolie? En petroleum?

Vraag 6. ..Waterstofperoxide is wel degelijk een zwak zuur....Dus waarom die niet ook goed? Aangezien de opdracht is...welke elementen uit het verbrandingsproduct zitten ook in het genoemde zuur.

Vraag 10...De schaalverdeling is zo slecht dat de vraag niet uitnodigd tot het pakken van een geodriehoek. Had dan dunne lijnen geplaatst...Wat wordt hier getest? Of zien jullie die O2 om een andere reden ook onjuist en heb ik wat gemist?

Vraag 11...Wat als na een goede afleiding er N2H4O3 van gemaakt is? Bij het VWO telde volgorde niet....

Vraag 14 is toch voor een groot deel herhaling van vraag 9. Dubbel afrekenen.

Vraag 18...komt ineens die 46,0 uit de lucht vallen...Misschien weg gevallen in het redigeren van de vraag?

Dat verhaal bij dat weegflesje...wordt een beetje te vaag. Zeker bij stap 6, waar ineens niet meer staat waaraan het toegevoegd wordt....

Vraag 21...Wat toetst dit nou? Het ontwijken van antwoordmogelijkheid 6 stuurt naar de goede, maar ik zie er toch veel meer NL dan Sk in.

Vraag 22...ook hier, wat wordt er nou precies getoetst? Teveel taal, naar mijn mening.

Vraag 25...Ook hier, wat allemaal nog meer? Mijngas? Butaan? Butagas? En is het niet erg een herhaling van vraag 4?

Vraag 26...wat een taalvraag.

Vraag 29 en 30....zo gemeen. Je ziet de twijfel toeslaan...."Kan toch niet, twee keer zuurstof?".

Vraag 32...hoog niveau. Wel weinig punten, maar kost veel inzet. En levert frustratie. ..

Vraag 33....het antwoord is logisch, maar zijn die andere opties echt wel uit te sluiten? Mag er geen water in 4 of 3? Zeker voor een mavo-ll...

Vraag 40....De reactiesnelheid start op nul....dus is optie 3 echt wel waar?

Vraag 46....Het begrip "veiliger" is verwarrend in deze.....als het te vroeg spuit lijkt mij ook lullig...ik voorspel een boem of een psssss of een krghtfds.

Kortom, ik ervaar een trendbreuk in het nakijken en de soort vragen, maar niet in de N-term....vermoed ik.

 

 

Door: de Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 09:15 uur

Ik kan mij helemaal in het bovenstaande commentaar vinden.

Wat ik ook erg irritant vind, is dat er stukken tekst gelezen moeten worden en dat er vervolgens 2-3 vragen gesteld worden die zonder doe tekst ook gemakkelijk te beantwoorden zijn. Ik hoop dat er nu eindelijk eens een examen komt, waar (dyslectische) leelringen niet de dupe zijn van het steeds maar weer tekstrijke examens. Wat test je nu eigenlijk als door er steeds geniepigheidjes in te stoppen, zodat slechte lezers er in trappen. Ook goede exact ingestelde leerlingen verliezen hier (veel) punten mee.

Door: Ingeborg Ledent | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 12:57 uur

Deel de reaktie van vorige collegae,

vraag 10: zet even getallen bij de vertikale as???!!!!!

vraag 18: wanneer is het goed?

vraag 21 vergezocht, onnodig moeilijk gemaakt

vraag 23: verschillende omslagpunten indicatoren? oeps moeilijk, sterk zuur, zwakke base TL???

Ammoniak centrale::wat een lappen tekst, tussenhaakjes zaken, tekst linker pagina, vraag rechter pagina?!

Kortom ik vond het geen gemakkelijk examen, ik vroeg mijn leerlingen zatten er zuur/base reakties in: eigenlijk weten we dat niet, het was een raar examen! Deze mening deel ik.

Door: Marjolein Bent | Datum: Donderdag 23 mei 2019, 08:08 uur

Waar kan ik het verslag van de examenbespreking vinden?