Vraag 15

Vraag 15

Door: de Goede-Aarts | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 11:21 uur

Het juiste antwoord staat er niet bij, namelijk O2-. Het enige basische deeltje dat er nu bij staat is OH- en dat kiezen dus 17 van mijn 20 leerlingen als antwoord. Water wordt in T4 (in mijn methode) nooit als base genoemd, dus begrijpelijke verwarring van mijn leerlingen: in hun ogen staat er maar 1 basisch deeltje.

Ook in eerdere examens wil men het oxide-ion als base horen en niet Zinkoxide (zie opgave 22 uit CE nask 2 2018-II. En op Havo en VWO wordt dit ook zo geeist (omdat het scheikundig ook het enige juiste antwoord is). 

Antwoord:

Door: Totinchy | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 12:22 uur

Ja klopt, staat bij de vraag welk deeltje , dus er zit geen O2- ion er tussen. K2O is geen deeltje. Mijn lln. Hebben de zelfde fout gemaakt. 

Door: Giesekam | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 13:09 uur

Klopt inderdaad, leerlingen weten wel dat een base een H+ kan opnemen en leren, in mijn methode althans, dat dit deeltje o.a. O2- is, dit staat niet tussen de mogelijke antwoorden.

Door: Sikkes | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 20:20 uur

deze vraag vind ik veel te ver gaan voor een mavo lln..  Is dit een zuur base reactie....water als zuur

 

OH-  is wel bij de lln bekend als base...   dit zal vaak fout gaan

Door: Koen Blanken | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 20:57 uur

Het gevaar is inderdaad dat leerlingen zich blindstaren op geleerde voorbeelden en de achterliggende concepten niet beheersen / herkennen in een context.

Er staat in de vraag welk deeltje reageert als base. Een base is een deeltje dat H+-ionen kan opnemen. In de reactievergelijking is dat het zout K2O, een zout dat het, als bekend veronderstelde, oxide-ion bevat.

Overigens is het woord deeltje hier gewoon goed gebruikt, want het mag ook voor een systeem van meerdere deeltjes gebruikt worden.

Door: de Goede-Aarts | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 09:30 uur

In Syllabus nask 2 K7 punt 5 staan de vier basen die ze moeten kennen. Verder moeten ze weten (staat daar ook) dat basische stoffen H+ kunnen opnemen. Als je vraagt naar "welk deeltje" kan je niet ineens een systeem van 2 verschillende deeltjes als antwoord willen. Een zout bestaat toch echt niet uit groepjes K2O-deeltjes, maar uit "losse" ionen in een ionrooster. Dus volgens mij staat echt het goede antwoord er niet bij, zowel op basis van de wetenschap als op basis van de leerstof. Ik hoop dan ook dat dit gemeld wordt. Verder vind ik het overigens een prima examen (inclusief deze vraag). 

Door: Koen Blanken | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 17:33 uur

Er staat welk deeltje hier als base reageert, dus protonen op kan nemen. Volgens mij scheikundig volkomen correct. 

Overigens staat K/7 punt 5 in de tabel  (pagina 12) onder het kopje basen vermeld: - zouten met O2- 

Kijk uit met het gebruik van de syllabus, zoals in de inleiding staat:

Ten aanzien van de syllabus is nog het volgende op te merken. De functie ervan is een leraar in staat te stellen zich een goed beeld te vormen van wat in het centraal examen wel en niet gevraagd kan worden. Naar zijn aard is een syllabus dus niet een volledig gesloten en afgebakende beschrijving van alles wat op een examen zou kunnen voorkomen. Het is mogelijk, al zal dat maar in beperkte mate voorkomen, dat op een CE ook iets aan de orde komt dat niet met zo veel woorden in deze syllabus staat, maar dat naar het algemeen gevoelen in het verlengde daarvan ligt.