Vraag 10

Vraag 10

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 20:16 uur (Bewerkt op: 21-05-2019 20:20)

Indien een leerling redeneert dat bij de verbranding van H2S een overmaat O2 aanwezig is, dan is de interpetatie dat het aantal moleculen O2 daalt met verhouding 1 wel een juiste.

Het antwoordenmodel kiest bij Ovoor onjuist, waarbij het beoordelingsmodel kiest voor de uitleg dat er geen overmaat aanwezig is. Bij juist had de lijn had moeten starten bij 1 en dalen naar 0. Die redenatie begrijp ik wel.

Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijke interpetatie van gebruik van overmaat? 

 

Antwoord:

Door: Sikkes | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 20:23 uur

In de tekst staat

 

Hij gaat er hierbij van uit dat alle beginstoffen volledig worden omgezet.  dan kan er geen sprake zijn van een overmaat zuurstof

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 21 mei 2019, 20:26 uur

Bedankt, ik zie het inderdaad nu ook duidelijk staan.

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 22 mei 2019, 11:17 uur

Aha, dus het was niet het feit dat die lijn niet geheel 1 eenheid afneemt, maar dat hij op 1 had moeten beginnen....

Maar dan is de vraag totaal onzinnig. Want wat is er nou fout? Uit de grafiek blijkt dat zijn aanname fout was, maar niet dat de lijnen verkeerd waren. Er staat dat hij hem tekent aan de hand van de vergelijking van reactie 2, maar dat zou ook kunnen zijn dat hij enkel de stoffen uit reactie twee heeft bemeten. Het is onduidelijk wat "aan de hand van" hier betekent.

Ik dacht na het antwoord gezien te hebben dat het ging om slordig getekende lijnen, want zowel die van water als die van zuurstof zijn niet "op het maatstreepje". En dat zou ik nog belachelijker vinden als test bij NaSk2.

Nou ja, op naar de bespreking vanmiddag.