Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
22
mei
2019,
23:23 uur
Als je alleen maar zegt: "De aarde staat heel ver weg en hier is de intensiteit veel lager", dan heb je nog niet laten zien dat dit een omgekeerd kwadratisch verband is. Een kwalitatief antwoord kan nooit volledig zijn. |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Donderdag
23
mei
2019,
15:42 uur
(Bewerkt op: 23-05-2019 15:57)
@ De Groot Ik ben er ook nog niet uit wat ik met die tweede opmerking moet. Het verschil in intensiteiten is toch 83•103 - 2,1 = 83•103 W m-2 nm-1? Wat valt hiermee te completeren? Hoe is dit te combineren met het gebruik van de kwadratenwet? Overigens bijzonder dat de afleesmarges in de aanvulling zo groot zijn. Een leerling die 75 en 1,9 afleest zit tweemaal duidelijk aan de verkeerde kant van een rasterlijn maar zit toch nog binnen de marge. Nog iets anders: leerling vult waardes van figuur 1 en in de kwadratenwet in en verder geen enkele andere grootheid. Eerste bolletje gescoord. Formeel de tweede niet, want voor I heeft hij een waarde ingevuld die niet hoort bij I (in W m-2), maar bij δIλ / δλ (zie bijv. Binas 22). Deze fout wordt echter veroorzaakt doordat de grootheid langs de verticale as van figuur 1 en 2 foutief is weergegeven. Ik reken het de leerling niet aan en geef wel het punt voor het gebruik van de kwadratenwet. Mee eens? |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
23
mei
2019,
16:49 uur
Helemaal mee eens. |